Elit-mingel gav Aysha Jones miljoner i kapital – nu tar hon över sminkbolaget Färg

Almi InvestFärg
 Aysha Jones följde med Caroline Farberger till Di:s Gasellgala – som blev starten till något nytt. Foto: TT/Press/Montage.

Aysha Jones följde med Caroline Farberger till Di:s Gasellgala – som blev starten till något nytt. Foto: TT/Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Influencern och aktivisten Aysha Jones följde med på ett mingel i näringslivets finrum – som förändrade allt.

Nu har hon köpt sminkbolaget Färg.

“Jag hade aldrig trott att det här skulle komma ur den kvällen”, säger hon till Breakit.

”Vill du följa med på Di:s Gasellgala?”

Den meningen skulle komma att förändra livet för Aysha Jones. Men det visste hon inte om där och då, hösten 2021. 

Frågan kom från Bling-profilen Deqa Abukar, som framförde förslaget å vägnar av Caroline Farberger, då vd för ICA Försäkring och stundande styrelseordförande i riskkapitalbolaget Wellstreet. Som en av näringslivets toppar stod hon på gästlistan till Dagens industris gala för snabbväxande bolag. Och hon fick gärna ta med en vän. 

Men istället ville Farberger bjuda med någon som annars inte har en biljett in till de privilegierade salongerna, berättar Aysha Jones, som bland annat blivit känd som, entreprenör, influencer och grundare av organisationen Black lives matter i Sverige.

Chansen att få mingla med näringslivet toppskikt i gyllene salen i Stadshuset kunde hon inte missa. Hon tackade ja. 

Snudd på traumatiskt

Vi hoppar tillbaka i tiden, till oktober 2021, några veckor innan hon fick inbjudan till galan. 

Birgitta Lagerholm, grundare av sminkbolaget Färg, som säljer smink för alla hudfärger och makeup-kurser, hörde av sig till Aysha Jones. De är vänner sedan tidigare har haft flera samarbeten tillsammans, bland annat i egenskap av att Aysha marknadsfört bolagets produkter i sin roll som influencer. 

Men den här gången var det inte något sådant samarbete som Lagerholm hade i tanken. 

”Hon sa att hon vill att jag köper bolaget för att driva det vidare”, säger Aysha Jones. Hon fortsätter:

”Det hade varit jätteroligt, men det kändes också helt absurt. Var skulle jag få tag i de pengarna?” 

Åter till Gasellgalan. 

Jones beskriver kvällen med blandade känslor. Det var både fantastiskt samtidigt som hon berättar att det var ”skevt på flera sätt.”

”Det var snudd på traumatiserande, som det ofta kan vara när man är så gott som den enda svarta kvinnan i ett rum med vita män som hävdar sig med sitt kapital, med sina miljoner. Jag, ensamstående mamma med tre barn och bor i förorten, hade bara några tusenlappar på kontot”, säger Jones.

Jag, ensamstående mamma med tre barn och bor i förorten, hade bara några tusenlappar på kontot”

När det var dags att runda av ringde mobilen. Det var Caroline Farberger som väntade utanför. Hon insisterade på att Aysha Jones skulle komma ut på en gång. Där väntade nämligen Farbergers bekanta, Britta Burreau, vd på Almi, tillsammans med Almis Stockholmschef Carl-Henrik Koit

”Vi blev presenterade för varandra. Caroline hade redan berättat om mig och jag fick chansen att nämna erbjudandet jag fått om att köpa och driva Färg.”

Kvällen slutade där, men för Aysha Jones var det bara början. 

Stod för hela finansieringen

En kort tid senare träffade hon Burreau och Koit igen och ytterligare ett stenkast in i framtiden stod det klart att Aysha sökt och fått hela finansieringen av Almi som hon behövde för att köpa Färg. Nu har affären gått i lås. 

Hon är återhållsam med vad beloppet landade på, men berättar att det rör sig om ”några miljoner kronor.” Hon vill inte heller kommentera om det handlar om ett lån eller en investering. 

Den 8:e mars, på internationella kvinnodagen, ska Jones lansera bolaget med henne som vd och ensam ägare, och samtidigt fira kvinnliga entreprenörer.  

”Kvinnor har länge fått kämpa sig in i näringslivet. Nu är fler av oss här, så nu gäller det att hjälpa andra kvinnor att ta sig in. Kvinnor börjar bli lite mer grabbiga i den meningen, att vi lyfter varandra mer än tidigare. Vi måste hjälpas åt för att öppna upp det väldigt vita, mansdominerade, homogena näringslivet.”

Bolaget ska hon driva vidare på liknande sätt som Birgitta Lagerholm har gjort tills nu. 

”Det är ett bra varumärket som det går bra för och jag delar värderingarna som finns i företagskulturen.”

Mer kapital ska in

Men självklart ska flera delar utvecklas, tillägger hon. Bland annat ska de fysiska sminkkurserna som bolaget erbjuder även utvecklas till att också erbjudas digitalt. Därefter ska siktet ställas in på en internationell expansion. Med det sagt kommer hon att söka mer kapital framöver. 

”Jag hade aldrig trott att det här skulle komma ut ur den kvällen. När jag satte mig i taxin dit, som jag övervägde om jag ens hade råd med, trodde jag inte att jag skulle vara här i dag”, säger Aysha Jones. 

Under 2021 landade Färgs nettoomsättning på 3,4 miljoner kronor och årets resultat uppgick till 357 000 kronor.

Vill du höra mer om Aysha Jones? Lyssna på podden "Mot alla odds med Deqa Abukars" där Aysha Jones nyligen medverkade. Lyssna nedan eller via valfri poddplattform.

 

Läs mer