Soft Goat närmar sig 100 miljoner – nytt starkt år för Stephanie Bergströms e-handel

Soft goate-handelMode

Stephanie Bergström.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Stephanie Bergströms e-handelssatsning Soft Goat går som tåget.

Soft Goat, som säljer kashmir-plagg direkt till konsumenten via egen e-handel, har haft en stadigt växande och lönsam affär de senaste åren. Och 2021 blev inget undantag. Intäkterna under fjolåret landade på hela 74 miljoner kronor, vilket kan jämföras med de närmare 60 miljoner som omsattes under 2020.

“2022 har startat starkt för oss, vi har haft ett större lager vid ingången av nya året än året innan och det visade sig vara väldigt positivt. Nu har vi precis lanserat nya vårkollektionen som även den tagits emot väl. Så vi hoppas och tror på en fortsatt positiv trend även framöver”, säger Stephanie Bergström.

Resultatet ökade också under 2021. Vinsten landade på 10,8 miljoner kronor och bolaget lyfter bland annat fram influencersamarbeten som del i framgångarna. Välfyllda lager under de hektiska perioderna kring black friday och julhandeln ska också ha bäddat för ökad försäljning jämfört med förra året.

Soft Goat grundades 2011 av Stephanie Bergström och Erik Magnusson. Bolaget var tidigt ute bland aktörerna som satsade på egen försäljning direkt till konsument via e-handel och de var även tidiga med att satsa på live video-shopping.

Bolaget har inga investerare utan har växt organiskt. Utöver e-handeln har de även en butik i Stockholm. Under fjolåret ska tillväxten i e-handeln varit drygt 30 procent medans butiksförsäljningen ökade med 45 procent. 

Har ni några planer på fler butiker?

“Vi har inga planer på att öppna fler fysiska butiker, mer än möjligen pop-ups på nya marknader. Vår affärsidé är ju och har alltid varit att vara att sälja direkt till kund online. Vår fysiska butik är en liten del av hela verksamheten men en väldigt lönsam sådan.”

Läs mer