Sök

Från sexleksaker till en global skönhetsgigant – nu vill Foreo öka takten

Foreoe-handel
Maria Lundtang, general manager på den nordiska marknaden på beauty-techbolaget Foreo.

Maria Lundtang, general manager på den nordiska marknaden på beauty-techbolaget Foreo.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Pandemin fick Foreos försäljning att minska på sina håll – och öka på andra. Under förra året har tillväxten fått ordentlig medvind. Nu lägger bolaget planen för hur e-handeln ska balanseras med försäljning i butiker.

“Man måste jobba parallellt. Det går inte att satsa på bara ett spår”, säger bolagets Maria Lundtang.

Sexleksaker.

Ja, du läste rätt. 

Det var där det hela började. Filip Sedic startade bolaget Lelo 2003, som sålde produkterna – lyxiga och designade sådana.

Tio år senare ställde han om till att sälja skönhetsprodukter genom ett annat bolag, Foreo. Det skulle senare visa sig vara en bra idé. Bolaget gick nämligen från ingenting sedan starten 2013 till en global omsättning på 10 miljarder kronor under loppet av några år. 

För omkring ett år sedan kunde Breakit berätta att grundaren Filip Sedić, lite i det tysta, klivit av som koncern-vd. Han ersattes av Boris Trupčević. I samma veva kom det till känna att Maria Lundtang klev ombord på bolaget som ny general manager på den nordiska marknaden. 

Lundtang, som har en bakgrund inom modeindustrin, har tidigare varit vd på bland annat Amazing Grace Fashion Agency. 

När Breakit når henne på telefon titulerar hon Foreo för ett beauty-techbolag, som riktar in sig på försäljningen av olika produkter i den egna e-handeln samt med hjälp av återförsäljare.

Så vad är det för beauty-tech produkter det handlar om? I sortimentet finns exempelvis tandborstar och ansiktsrengöringsprodukter i silikon.  

Inte endast e-handel

Under 2021 växte intäkterna stabilt globalt, med en tillväxtkurva på sju till åtta procent, enligt bolaget. Tidigare har tillväxten varit som starkast i Asien, men nu är den starkare i USA och Europa, berättar Lundtang. 

Men bolaget har stött på motvind på vissa håll de senaste åren.

”Innan pandemin låg en stadig del av omsättningen på flygplatser och taxfree, men den har minskat i samband med pandemin. Men nu när fler länder öppnar upp och resandet ökar så börjar också försäljningen komma tillbaka”, säger Maria Lundtang.

Hon tillägger att den försäljning som bolaget tappade på flygplatser togs igen främst genom egna e-handelskanalen samt återförsäljare.  

”Näthandeln har ökat avsevärt och utgör i dagsläget totalt sett en större del av omsättningen globalt. Även på nordisk nivå ser vi en stark utveckling inom näthandeln, med en fortsatt fin tillväxtkurva”, säger Maria Lundtang.

Sedan pandemin bröt ut har den digitala utvecklingen eskalerat, påpekar hon. 

Och hon är säker på hur utvecklingen kommer se ut framöver: 

”Det kommer inte att minska post-pandemic. Men det är viktigt att jobba med fysisk förankring mellan e-handel och butiker, för kunder vill också klämma och känna på produkterna. Så man måste jobba parallellt. Det går inte att satsa på bara ett spår”, säger hon. 

Samarbete med Klarna

Under pandemin har bolaget, enligt Lundtangs utsago, jobbat proaktivt med att utveckla produkter som ska lanseras i år. 

“Det blir en ny produktkategori med innovativa skönhetsprodukter.”

Skönhetsindustrin är gigantisk och under ständigt utveckling. Hur ser ni på konkurrenssituationen? 

”Ja, den är gigantisk. Men beauty-tech är något ganska nytt. Än så länge är konkurrenssituationen inte det värsta för oss. Vi var på det här området tidigt och är långt fram i högteknologiska produkter. Och vi kommer fortsätta med att personifiera skönhetsindustrin och skapa behandlingar utefter individens behov.”

Samtidigt så har bolaget börjat söka efter samarbeten med svenska bolag, berättar hon. Under tredje kvartalet lanserades ett samarbete med betalbolaget Klarna. 

”Det är det första av flera samarbeten som inleddes för att kunna skapa en större tillgänglighet och möjlighet för kunder att ta del av våra produkter.”

Du menar att ni kan öka försäljningen genom att göra det lättare för konsumenter att handla av er på kredit?

”Vi gör det enklare för konsumenter att ta del av sortimentet och gör det mer tillgängligt”, säger Maria Lundtang.

Maria Lundtang vill inte kommentera bolagets omsättning eller resultat för 2021. Under 2020 landade nettoomsättning för Foreo AB på 490 miljoner kronor.

Läs mer