Sök

Optionsprogram och nytt tänk kring investerarna – så agerade Estrid efter Femwashing-stormen

Estrid

Ben Eliass, medgrundare Estrid. Foto Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Så hanterade de att hamna mitt i mediestormen.

I juni förra året publicerade Breakit en stor granskning av fenomenet femwashing. Granskningen tog upp flera stora svenska e-handlare som använde feminism och kvinnostärkande budskap i sin marknadsföring, men i själva verket ägdes de till stor del av män. 

Reportaget fick stort genomslag i både traditionella och sociala medier. Det blev kort sagt en rejäl mediestorm och mitt i den stod, bland annat, rakbladsentreprenörerna som ligger bakom Estrid. Bolaget frontas av de tre medgrundarna Amanda Westerbom, Ben Eliass och Alan Aygün. När bolaget lanserades presenterades också influencern Nadia Kandil som delägare i bolaget. När vi på Breakit tittade närmare på ägarstrukturen visade det sig dock att de två kvinnliga grundarna tillsammans hade knappt över 5 procent av aktiekapitalet. 

I podden Mot Alla Odds med Deqa Abukar, som är ett samarbete mellan Bling och Breakit, berättar nu Estrids grundare Ben Eliass om hur det var att hamna mitt i stormen.

“Det bästa att göra när en sån här situation uppstår är att rikta blickarna inåt, kolla på våra processer och strukturer”, säger han.

“Tanken med Estrid är att vi ska bidra till ett strukturellt mer jämställt samhälle framåt.”

Men granskningen fick också bolaget att ta till konkreta åtgärder. 

Grundarna har gått igenom sitt optionsprogram och kollat bakåt på sina tidigare rundor om de har gjort tillräckligt för att attrahera kvinnliga investerare. Bolaget har också tittat på sin kommunikation.

“Vi hade aldrig tänkt på att en viss person skulle vara språkrör för Estrid utan det skedde organiskt eftersom nästan alla som kontaktade ville föra en dialog med Amanda. Så det har fått vissa långsiktiga konsekvenser.”

Hör hela samtalet i spelaren nedan eller leta upp Mot Alla Odds med Deqa Abukar i din poddspelare.

 

Läs mer