Sök

Spotify betalade två miljarder för Joe Rogan

Spotify

Joe Rogan och Daniel Ek. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Betalade dubbelt så mycket som tidigare varit känt.

Det slog ned som en bomb i poddvärlden när Spotify köpte jättepodden The Joe Rogan Show i maj för två år sedan. Podden med komikern och kampsportsentusiasten Joe Rogan har miljontals lyssningar varje månad och att få över den trogna lyssnarskaran, eftersom podden bara går att lyssna på Spotify. Köpet var en del i den svenska streamingjättens strategi i att gå från att bara vara en musikplattform till att vara en plattform för allt ljud. 

I samband med köpet spreds uppgifter om att köpet hade kostat en miljard kronor för Spotify. Nu uppger den välrenommerade tidningen New York Times att priset i själva verket var dubbelt så högt. Spotify betalade alltså 2 miljarder för stjärnpoddaren.

Det går att jämföra med att de köpte poddnätverken Parcast och Gimlet, med mängder av poddar, för 300 miljoner dollar, motsvarande 2,8 miljarder svenska kronor.

Kontroversiella gäster

Om köpet av Joe Rogans podd har varit ett genidrag eller inte kan verkligen diskuteras. Podden har naturligtvis en enorm, och väldigt trogen, lyssnarskara, men har också fört med sig mycket kontrovers. Tidigare i år lämnade flera artister, bland annat Neil Young, Spotify i protest mot att vaccinmotståndare varit gäster i podden. I samband med det dök flera gamla avsnitt av podden upp där Rogan använder rasistiska uttryck.

Spotify har hanterat krisen genom att ta bort gamla poddavsnitt där Rogan uttrycker sig olämpligt. Man har också lovat att satsa 900 miljoner kronor på innehåll från marginaliserade grupper. 

MISSA INTE Breakits granskning: 46.000 streams för 500 spänn – uppblåsta siffror och köpta streams på Spotify (nu varnar polisen)

Läs mer