Sök

Foodoras nya satsning – ska sälja din hemlagade mat

Foodora
Budbolaget Foodora har hittat ett nytt hål i marknaden, enligt vd:n Hans Skruvfors. Foto: Press/Montage.

Budbolaget Foodora har hittat ett nytt hål i marknaden, enligt vd:n Hans Skruvfors. Foto: Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Snabba leveranser av restaurangmat och dagligvaror har gett Foodora en rejäl skjuts under pandemin. Nu vill bolaget utöka utbudet – genom att låta privatpersoner sälja hemlagad mat på plattformen.

”Exceptionellt bra.”

Så beskriver Hans Skruvfors, vd på Foodora, bolagets framfart sedan pandemin bröt ut. Mängder av nya bud har anställts. Fler restauranger har anslutits till tjänsten. Samtidigt har bolaget öppnat en rad varulager, så kallade ”dark stores.”

Nu tror vd:n att de har hittat en ny lucka på marknaden: hemlagat. 

”Vi ska bredda vår affär så att även privatpersoner kan starta sin egen lilla restaurang hemifrån och sälja sin mat genom vår plattform”, säger Hans Skruvfors till Breakit. 

Konceptet kan tyckas vara enkelt. ”Hemmakocken”, som Skruvfors benämner det, bestämmer över menyn, prissättning och arbetstider. Maten beställs sedan av Foodoras kunder via appen och ett bud hämtar och levererar maten, precis som det fungerar i dag när någon köper mat från en restaurang via plattformen.

Men det är långt ifrån kravlöst från Foodoras sida. 

De som ansluter sig måste starta en egen enskild firma, köpa in samtliga ingredienser och de varor som behövs till matlagningen samt gå en kurs om livsmedelskontroll och hygien. I tillägg tar Foodora 30 procent av intäkterna hemmakocken får in. 

Men varför sälja mat via Foodora och ge er 30 procent av intäkterna, när man ändå måste starta enskild firma – och därmed kunna driva eget och behålla alla intäkter?

”Ja, alltså folk får ju göra som de vill. De måste ju inte jobba med oss. Vill de hellre köra på med en egen verksamhet kan de ju göra det. Men vi har miljontals människor som använder vår app i Sverige, så vi ger hemmakockar en chans att synas och kunna nå ut till jättemånga kunder. Vi blir deras skyltfönster mot världen.”

Hur passar den här satsningen in i Foodoras strategi?

”Dels finns det många grupper i Sverige som har hamnat utanför arbetsmarknaden, där det här kan vara en lösning. Den andra anledningen är att för att vi ska kunna sälja ännu mer så måste vi bredda vårt utbud. Och vi har sett att det finns en efterfrågan på hemlagat. Folk vill inte äta restaurangmat varje dag. Vår största konkurrent är att våra kunder lagar sin egen mat, så det är det ska konkurrera mot med det här.”

Konceptet är stort i Pakistan, berättar Skruvfors. 

”Samhället här är så klart annorlunda mot i Pakistan, absolut. Men vårt systerbolag som finns där, Foodpanda, använder sig av det här och det har fått ut många kvinnor i arbetslivet. Där finns det över 20 000 hemmakockar”, säger han. 

Trots att Skruvsfors påpekar att en del bakom beslutet av den nya satsningen är att det finns grupper som hamnat utanför arbetsmarknaden menar han att initiativet inte riktar sig till någon särskild målgrupp. 

”Det är för alla som vill. I Sverige finns det ett stort matlagningsintresse och det finns mängder av hobbykockar.”

Hur säkerställer ni att alla hemmakockar följer regler och rekommendationer kring livsmedel och hygien?

”Hemmakockarna genomgår en utbildning i livsmedelshygien och kommer att följa rutiner såsom temperaturloggning enligt ett särskilt utformat egenkontrollprogram. Detta för att säkerställa matsäkerhet och rätt hantering av maten i hela ledet", säger Skruvfors. 

Han fortsätter:

"Kockarna måste även se till att ha rätt köksutrustning och förpackningar enligt de krav som vi ställer för att få komma igång. Precis som restaurangerna ska de uppfylla myndigheternas krav varje dag och vara redo för kontrollbesök.” 

Enligt bolagets interna mål ska 1000 personer ha anslutit sig till att bli en så kallad hemmakock innan årets slut. Det kan sättas i relation till att det nu är närmare 10 000 restauranger som är kopplade till Foodora. 

”Vi drar igång i Nacka i Stockholm nu, men vår målsättning är att det här ska etableras i alla städer som vi finns i”, säger Skruvfors och fortsätter:

”Vi experimenterar med det här. Men vi tror att det kan vara bra för många, oss inkluderat."

Hiss eller diss? Nya satsningen väcker reaktioner i senaste avsnittet av Breakits podcast. Lyssna här: 

Läs mer