Understatement sätter värderingarna i rampljuset – växer med 600 procent

UnderstatementModeunderkläder
Marie Stolt, Yvet Malmveld, Maria Lager och Stefan Fragner. Foto: Press

Marie Stolt, Yvet Malmveld, Maria Lager och Stefan Fragner. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Med en tillväxt på 600 procent under fjolåret har underklädesmärket Understatement tagit ett rejält kliv – genom fokus på e-handel och att arbeta värderingsdrivet.

"Det är en känslig kategori produkter. Om det inte står för något, då kan det bli väldigt platt – en Victorias Secret", säger Marie Stolt, medgrundare och vd.

Svenska Understatement vill utmana de traditionella aktörerna på marknaden för underkläder. Fokus är att sälja underkläder via egen e-handel – och att göra det genom att arbeta tydligt värderingsdrivet. 

Och starten har varit stark. Under det första året 2019 omsatte bolaget 1,5 miljoner, vilket ökade till 4,6 miljoner 2020. Förra året exploderade försäljningen däremot ordentligt och vid årets slut landade de totala intäkterna på strax under 30 miljoner kronor. Med ett resultat kring break-even.

“Vi jobbar mycket med digital marknadsföring och har släppt lös den på alla marknader nu. Och vi ser att vi snabbt har fått traction på varumärket, det har gått hem väldigt fort på de fem marknader som blivit störst”, säger Marie Stolt, medgrundare och vd för Understatement.

USA, Storbritannien och Tyskland lyfts fram som starka marknader, liksom hemmamarknaden Sverige.

Att arbeta värderingsdrivet beskriver Marie Stolt som en grund i hela bolagets arbete. Exempelvis genom budskap om att få alla kvinnor att känna sig bekväma och inkluderade. Men också saker som att de tagit fram protes-bralettes tillsammans med kvinnor som genomgått bröstcancer under fjolåret. 

Hur gör man för att värderingarna inte ska framgå som marknadsföringsknep?

“Våra värderingar är starkt integrerat i hela vår affärsverksamhet. Att vara inkluderande är inte en kommunikationsstrategi för oss och vi har aldrig behövt skrika ut vårt syfte, det är en del av vårt DNA - vilket gör det lätt att vara produktiva och ett naturligt sätt att få mer nöjda och återkommande kunder och attrahera talanger”, säger hon. 

När det gäller de ambassadörer och influencers Understatement arbetar med så berättar marknadschefen Maria Lager att de i stor utsträckning har låtit det växa fram ett engagemang av sig självt. 

“Personer har sökt upp oss och har velat jobba och förknippas med varumärket. Vi har gjort få nedslag mot stora betalda influencers, utan det har varit ett maskineri som kommit igång organiskt”, säger hon.

Vilka fördelar tror ni finns i att arbeta värderingsdrivet som ett företag?

“För att hitta personer internt och externt med ambassadörer som verkligen är drivna så måste de känna att det finns ett djupare syfte än att bara kränga en produkt. Det är viktigt för oss att hitta ett långsiktigt team med personer som brinner för vårt syfte och vill göra skillnad”, berättar Marie Stolt.

Är det viktigt för kunden att känna en tillhörighet med en produkts värderingar?

“Jag tror det är jätteviktigt och framförallt inom underkläder. Det är en känslig kategori produkter som sitter direkt på kroppen och som också exponerar kvinnans kropp. Om det inte står för något, då kan det bli väldigt platt – en Victorias Secret.“

Under 2021 har Happy Socks tidigare vd Stefan Fragner kommit in som vd tillsammans med Marie Stolt i Understatement. Dessutom har Yvet Malmveld, tidigare på bland annat varumärket G-Star, klivit in som operativ chef.

Under det kommande året är fokus att fortsätta växa kraftigt, med fokus på lönsamhet. 

Läs mer