Snabbväxaren Stronger ändrar strategi – tar steget till fysiska butiker: ”Vill ge det en chans”

Stronger
Joel Almqvist, Juri Gendelman, Henrik Grundén, grundare av Stronger och Annica Rantala vd på bolaget.

Joel Almqvist, Juri Gendelman, Henrik Grundén, grundare av Stronger och Annica Rantala vd på bolaget.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

E-handlaren Stronger, som växt i raketfart, börjar för första gången sälja sina produkter i fysisk butik.

Först ut är NK.

”Vi vill göra allt vi kan för att stärka försäljningen online, men vi måste också möta kunderna där de är”, säger vd:n Annica Rantala till Breakit.

Vi har skrivit om framgångssagan Stronger fler gånger om – en startup som blivit ett av de mest snabbväxande e-handelsbolagen på den svenska marknaden. Försäljning direkt till konsument och ett ordentligt genomslag på sociala medier har fått verksamheten att flyga. 

Men nu tycks ett skifte vara på gång. 

Tidigare har bolaget endast sålt sina produkter i den egna e-handel, men nu berättar vd:n Annica Rantala att de ”överväger alla typer av kanaler.”

"Vi har inte funnits i någon annan kanal tidigare, varken online eller fysisk butik. Vi har tackat nej till återförsäljare under flera år, för att under stark tillväxt själv ha kontrollen över varumärket och dess presentation. Men nu vill vi ge det en chans”, säger Annica Rantala. 

Varumärket har funnits på NK i Stockholm sedan i höstas och nu, kort efter att restriktioner med koppling till pandemin tas bort, dyker plaggen även upp på NK i Göteborg.  

Men enligt Rantala är det endast en slump att steget ut i butiker sammanfaller med att samhället öppnar upp. 

”Jag önskar att jag kunde säga att det var en strategi, men det är det inte. Men det var en vältajmad förfrågan från NK.”

Därför hamnar de på NK

Att det blir just NK som till slut får ett ”ja” av Stronger är däremot desto mer genomtänkt. 

”Vi ser det som ett sätt att stärka varumärket. Om man tycker att NK är premium så blir vi verifierade som det genom att finnas där.”

Det exklusiva varuhuset har en även en annan typ av kund, menar hon, som inte nödvändigtvis köpt kläder från Stronger tidigare. 

”Vi har nått ut till nya kunder som inte är typiska e-handelskunder, utan som köper kläder på andra sätt”, säger Annica Rantala och fortsätter:

”Jag tänker på Stronger som ett varumärke och det är e-handel som är den primära kanalen. Vi vill göra allt vi kan för att stärka försäljningen online, men vi måste också möta kunderna där de är.”

Ökade kraftigt förra året (men vill inte säga hur mycket)

Hur mycket bolaget omsatte eller vad resultatet landade på under förra året är enligt Rantala för tidigt för att säga. Men något som är säkert är att försäljningen ökade med 30 procent under 2021 jämfört med 2020, vilket var enligt Rantalas utsago ”ett fantastiskt bra år” för bolaget. 

Framöver överväger bolaget att finnas i så väl fler varuhus som egna butiker. 

”Den typen av planer finns, men vi vet inte vilka eller är när det blir.”

I dag står den svenska marknaden för 30 procent av omsättningen, med 70 procent från andra markander. Med det sagt smider Rantala och hennes team planer på fysisk försäljning även utomlands. Var, hur eller när det kan bli verklighet är däremot för för tidigt att säga, menar vd:n. 

När Breakit gjort den uppmärksammade granskningen om femwashing var Stronger ett av bolagen som omnämndes. I granskningen kunde vi visa att flera bolag som drivs av män täljer guld på att marknadsföra sig med feministiska budskap, utan att det framgår att det i själva verket är män som står bakom bolagen.

Läs mer