Bara några timmar efter att det senaste avsnittet av Breakits podd släppts fick vi rejält mothugg från en av Sveriges största e-handelsentreprenörer. Bakgrunden var följande: I podden argumenterade Breakits Stefan Lundell för att e-handlarna när restriktionerna släpps kommer få det klart kämpigt. Till sin tes anförde han tre punkter – marknadsföringskostnaderna ökar då bland annat hela reseindustrin återigen börjar köpa digital marknadsföring, e-handlare har byggt på sig för stora lager (av rädsla för att få hem för lite varor i spåren av fraktkrisen) och konsumenterna kommer öka sina köp av tjänster på bekostnad av varor vilket bland annat slår mot e-handlarna. Men det här resonemanget vänder sig alltså åtminstone en av poddens trogna lyssnare emot. I ett mejl som Stefan Lundell fick på torsdagskvällen menar e-handlaren att bilden inte stämmer: “Varken vi eller de många e-handlare jag ofta pratar med ser någon kraftig rörelse åt ena eller andra hållet när det gäller kostnaden för marknadsföring. Sen är det ju väldigt branschspecifikt, om Ving och SAS börjar köpa sökord på Google är det ju något som påverkar andra researrangörer främst”, skriver e-handlaren i mejlet och underkänner också till stora delar teorin om stora lager: “Vad gäller lagernivåer är det något som har mer bäring på detaljhandel generellt. Och specifikt bolag som producerar egna produkter i Asien och egentligen är produktbolag snarare än e-handlare. Dessa har väldigt lite att göra med just e-handel som försäljningsätt”. Vad tycker du själv? Gå in och lyssna på podden och bilda dig en egen uppfattning. Och varför inte skicka ett mail till stefan@breakit.se med din åsikt?