Uber Eats växlar upp – inleder nytt samarbete i Sverige

Uber Eats
Uber Eats växlar upp i Sverige. Till höger: Henrik Berglin, Uber Eats Sverigechef. Foto: Press/Montage.

Uber Eats växlar upp i Sverige. Till höger: Henrik Berglin, Uber Eats Sverigechef. Foto: Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Ubers leveranstjänst Uber Eats lägger i en högre växel på den svenska marknaden. Nu inleder bolaget ett samarbete med Pressbyrån.

Slaget om ”the last mile” fortsätter. 

Det senaste draget på spelplanen står Uber Eats för, som nu inleder ett exklusivt samarbete med Pressbyrån. Totalt handlar det om 60 butiker i de nio svenska städer där leveranstjänsten finns i dag.

”Vi är jätteglada över att kunna lansera det här. Vi börjar med att rulla ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, sen kommer ytterligare städer att anslutas”, säger Henrik Berglin, Uber Eats Sverigechef, till Breakit.

Genom partnerskapet med Pressbyrån kan Uber Eats erbjuda sina användare alltifrån fika till hygienprodukter, konstaterar Berglin. Från att användaren har beställt i appen tar det normalt mellan 15 till 30 minuter till att ett bud levererar varorna till kunden. 

”Vi kan vara så pass snabba på grund av att tillagningstiden av den här typen av varor och produkter är betydligt kortare än exempelvis mat som lagas på restaurang”, säger Berglin och fortsätter:

”Vi har sett att det här efterfrågas av våra användare och den efterfrågan vill vi såklart möta. Det är också en satsning för att skala upp inom segmentet livsmedel och utveckla vår plattform inom dagligvaruhandeln.”

Berglin vill inte ge några uppgifter om hur stora Uber Eats är på den svenska marknaden. 

Flera bud- och leveransbolag har varit i ropet de senaste åren, bland annat på grund av kritik för anställdas låga löner och dåliga villkor. Efter Breakits kartläggning gjorde Uber Eats det lättare för sina bud att tjäna mer.

Läs mer