Sök

Readly sänker sitt tillväxtmål – nya kunder kostar för mycket

ReadlyBörs

Readlys styrelseordförande Patrick Svensk. Foto: Press/Magnus Glans

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Readly har tillhört de allra största förlorarna på Stockholmsbörsen under det senaste året.

Nu sänker bolaget bakom magasinplattformen sitt tillväxtmål. Kostnaden för att ta in nya abonnenter via marknadsföring har helt enkelt blivit för hög.

Readly, som redan innan torsdagens rapport hade en hårt prövad skara aktieägare, sänker sina tillväxtambitioner. Tidigare har bolaget siktat på att växa med 30-35 procent per år exklusive hjälp från förvärv, ett mål som faktiskt nästan infriades under 2021 (facit: 29,3 procent).

“På grund av kraftigt ökade marknadsföringspriser har vi justerat vårt tillväxtmål”, skriver bolaget i rapporten. 

Det nya målet är att tillväxten i snitt ska ligga på 25 procent per år under de tre kommande åren och i den nya ambitionen ingår även förvärvad tillväxt. 

Bolagets tidigare vd Maria Hedengren, som lämnade sin post i mitten av januari, varnade redan i förra rapporten att marknadsföringen via exempelvis Facebook och Google blivit dyrare för bolaget och det skulle bli dyrare för Readly att skaffa nya abonnenter om de skulle använda sig av de stora sociala media-plattformarna. Bolaget skulle anpassa sin strategi till detta, var budskapet från Maria Hedengren redan i höstas. 

Noterbart är att Readly samtidigt behåller målet om att bolaget ska bli lönsamt senaste 2025 och då pratar bolaget om rörelseresultatet före av- och nedskrivningar. 

Hög tillväxt, stor förlust

För det fjärde kvartalet redovisar bolaget intäkter om 135 miljoner kronor, en ökning med nästan 37 procent. I de siiffrirna finns två månader från det franska förvärvet Toutabo, organisk låg tillväxten på 24,5 procent – lägre än tidigare under året. Antalet fullt betalande prenumeranter på tidningsplattformen ökade med drygt 29 procent och de är snart en halv miljon. 

Samtidigt blev förlusten större. Rörelseresultatet låg på -50 miljoner kronor, att ställa mot -41 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2020. Bruttomarginalen sjönk till 33,5 procent. 

“Vi avslutar ett händelserikt år med ett bra kvartal med fortsatt stabil tillväxt och förbättrat resultat. Trots kraftigt ökade marknadsföringspriser levererade vi ett stabilt helår där vi ökade totala intäkter med 32,2 procent”, säger Mats Brandt som utsågs till tillförordnad vd när Maria Hedengren lämnade. 

Readly, som ger sina abonnenter tillgång till flera tusen elektroniska magasin, börsnoterades hösten 2020 och inför notering fick investerare teckna aktier för 59 kronor styck. Till en början såg allt bra ut och aktien nådde över 80 kronor i början av 2021. 

Sedan gick det nedåt. Och nedåt. Aktien stängde på 15 kronor på onsdagen. 

I mitten av januari gav bolagets styrelseordförande Patrick Svensk sin syn på aktiens utveckling och på vd-bytet. 

Läs mer