Musikjätten Spotifys HR-chef Katarina Berg är en riktig tungviktare i det svenska näringslivet. Utöver att hon häromåret hade den högsta lönen av alla kvinnor i hela Sverige, har hon också blivit en flitig röst i frågor som rör arbetsplatskultur (bland annat om kontorets roll i pandemitider). Men Spotify är inte ensamma om att få ta del av Katarina Bergs lärdomar. Utöver sitt vardagsjobb på streamingjätten är hon också styrelseledamot i Personio och rådgivare till Bambuser. Idag meddelar dessutom sportmedieagenturen Spring media att de har rekryterat Katarina Berg till sin styrelse. Något som bolaget gör för att stärka upp styrelsen inför en planerad internationell tillväxt. ”Jag ser väldigt mycket fram emot att bli en del av Spring Medias styrelse. I likhet med Spotify är Spring media en utmanare och en innovatör inom sin bransch och ett växande företag vars framgång helt skapas av människorna i organisationen. Spring Medias vision om att bli den Europeiska marknadsledaren inom sitt område tilltalar mig och jag tror jag kan hjälpa teamet att stärka sin företagskultur och sitt employer brand när de skalar upp”, säger Katarina Berg i ett pressmeddelande. I en intervju med Dagens Media utvecklar hon: “Att bygga kultur och arbetsgivarmärke är min OS-gren så det hoppas jag få vara med och bidra till. Men även att våga utmana ännu mer än de redan gjort. Jag har hyfsat god insyn i hur en internationell talangmarknad ser ut och även hur den beter sig, men hoppas även få vara med och bidra i arbetet med att rita om sportmarknaden som Spring lyckats med senaste åren.” Spring media sysslar bland annat med rättighetsförsäljning och tv-produktion, där de totalt hanterar 30.000 timmar sport om året inom exempelvis hockey, fotboll och innebandy. Spring medias arbetande styrelseordförande Manfred Aronsson säger att rekryteringen blir viktig för bolagets framtidsplaner. “Vår plan framåt bygger på en kombination av organisk tillväxt, nyrekryteringar och strategiska internationella företagsförvärv. Med Katarinas erfarenhet från att ha byggt upp ett av världens mest framgångsrika techbolag blir hon mycket värdefull.” Under hösten förra året gick Manfred Aronssons och Jacob Leander-Olssons tv-rättighetsbolag Future Sports Agency samman med den internationella sportmedieagenturen Spring Media och riskkapitalbolaget Helix Kapital.