Sök

Hemnet växer men i lägre takt – aktien faller tvåsiffrigt

HemnetBostadBörs

Cecilia Beck-Friis, vd Hemnet. Foto: TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Bostadsplattformen Hemnet växer starkt, men takten mattades betydligt under det fjärde kvartalet.

Morgonens rapport visar också att bolaget lyckas bra med att ta mer betalt från varje kund.

Att växa intäkterna med 24 procent under ett enskilt kvartal är såklart inte fy skam. Men för Hemnets del så innebär det samtidigt en tydlig inbromsning från takten tidigare under året. Under årets nio första månader ökade intäkterna på bostadsplattformen nämligen med 37 procent.

Intäkterna summerades till 177 miljoner under det fjärde kvartalet. Det kan ställas mot att de analytiker som följer bolaget trodde på 184 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning.

Av rapporten framgår att det under fjärde kvartalet lades in färre annonser på plattformen, samtidigt som Hemnet lyckas ta mycket mer betalt av annonsörerna. 

“Antalet bostadsannonser sjönk något (-1,5 procent) för kvartalet men låg över nivåerna före covid, och ökade med 4,8 procent för helåret jämfört med 2020. Tillväxten av tilläggstjänster för bostadssäljare och Hemnet Bas lyfte den genomsnittliga intäkten per publicerat objekt (ARPL) under fjärde kvartalet med 45,0 procent till 3029 kronor”, skriver Cecilia Beck-Friis i rapporten.

Redan i förra rapporten skickade hon faktiskt hon med en mild liten varning om att publiceringsvolymerna i det fjärde kvartalet skulle falla tillbaka från “rekordnivåerna under de två senaste kvartalen”.

Högre vinst

Tack vare prishöjningarna och att bolaget lyckas få ut mer pengar från varje kund steg rörelseresultatet till 65 miljoner kronor, i linje med förväntningarna och upp från 23,5 miljoner kronor i det fjärde kvartalet.

Styrelsen föreslår en utdelning om 55 öre per aktie. Det motsvarar en tredjedel av nettoresultatet och är i linje med den utdelningspolicy bolaget har. Styrelsen föreslår dessutom återköp om max 10 procent av de utstående aktierna. 

Hemnet var en förra årets stora noteringssuccér på Stockholmsbörsen. Aktien kostade 115 kronor i introduktionsprocessen under våren, och likt många andra nykomlingar gjorde den stora succé i början och nådde tidvis nivåer klart över 200 kronor.

Men inte heller en bostadsplattform med en monopolartad marknadsposition visade sig immun mot det techras som utlöstes under hösten och som eskalerade strax efter nyår. Nu handlas aktien strax under 170 kronor och bolaget nu ett marknadsvärde om 16 miljarder kronor. 

Frågan var hur aktiemarknaden skulle ta emot den mattade tillväxttakten när Stockholmsbörsen öppnade klockan 9 på tisdagen. Svaret: kyligt. Efter cirka 10 minuters handel hade aktien fallit med 10 procent till cirka 150 kronor. 

Läs mer