Sök

Monica Lagercrantz om skiftet på arbetsmarknaden: "Bolag får anpassa sig efter medarbetaren – inte tvärtom"

Rekrytering

Monica Lagercrantz.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Hon försöker effektivisera styrelser med digitalisering. Nu går hennes bolag in på nya marknader, berättar headhunter-experten Monica Lagercrantz för Breakit.

Samtidigt flaggar hon för skiftet på arbetsmarknaden.

“Vi befinner oss i ett skifte där arbetstagare har makten. Bolag får anpassa sig efter medarbetaren och inte tvärtom.”

Vi har en halvtimme på oss när Monica Lagercrantz svarar i telefon.

I media har hon titulerats headhunter, ett område hon har jobbat med hela karriären, med fokus på toppchefer och styrelser. 

Med lång erfarenheten i branschen blev hon startup-grundare vid 55 års ålder och startade Saas-bolaget BoardClic, som erbjuder ett digitalt analysverktyg för att följa upp styrelser och bolagsgrupper i syfte att effektivisera deras arbete. För oavsett typ av bolag finns det ett universellt problem bland de flesta styrelser, konstaterar Monica Lagercrantz.

”De har väldigt ont om tid.”

Trots att digitala hjälpmedel inte är något nytt har de ännu inte hittat in i styrelserummen på samma sätt som på så många andra fronter. 

Med de insikterna beslutade hon sig för att grunda bolaget, som bara tre år efter starten fått raketfart.

”Effektivitet ligger i att göra prioriteringar, att sålla ut vad man ska göra, för man hinner inte med allt. Och spenderar du mindre tid på att tänka ut vad du borde fokusera på, finns det mer tid till att agera och skapa värde.”

Hon fortsätter:

”Vad styrelsen gör sätter riktningen för hela bolaget. Med vårt verktyg ökar transparensen i bolagstoppen och ger en insyn i vad styrelsen gör och ger förståelse för om och till vilken grad det skapar värde för företaget.”

Kliver in på nya marknader

I somras tog bolaget in 16 miljoner kronor i riskkapital från bland annat riskkapitalbolaget Subvenio Invest för att kliva in på nya marknader och anställa fler. Nu har teamet växt till närmare 20 personer och företaget är redo att kliva in i Tyskland under årets första kvartal.

”Vi växer snabbt i Storbritannien, Norden och ser att det finns en stor potential för oss i flera Europeiska länder”, säger hon och fortsätter:

”Det går väldigt bra och vi har otroligt mycket att göra.”

Under 2021 hade bolaget 8 miljoner kronor i återkommande intäkter och kunder i hela Europa

”Styrelsens främsta roll är att utmana och stötta vd:n och ta till vara ägarnas intressen. Har man effektiva styrelser blir vd:n bättre, bolagets prestation förbättras och genererar mervärde. Konsulter som länge har hjälpt till med såna här frågor är dyrt och det tar tid.”

Oavsett olika orsaker till styrelsens huvudbry finns det, allt mer förekommande, en gemensam nämnare som håller ledamöterna vakna om natten. Rekrytering. 

Mer specifikt syftar Lagercrantz på vad hon kallar för the big shift. 

“Vi befinner oss i ett skifte på arbetsmarknaden där arbetstagare har makten. Bolag får anpassa sig efter medarbetaren och inte tvärtom.”

Det handlar inte om att bygga ett stadigt cv längre, utan att göra det man verkligen vill

Med det sagt är det otroligt svårt att rekrytera och behålla personal. Nu väljer allt fler nämligen sin karriär utifrån hjärta och passion, snarare än pliktkänslan, konstaterar hon. 

“Det handlar inte om att bygga ett stadigt cv längre, utan att göra det man verkligen vill”.

Det gör i sin tur att anställda inte är lika rädda för att säga upp sig om de inte känner mening och syfte med arbetsuppgifterna eller företaget. Folk är friare i tanken och inte så oroliga i grunden, menar hon. Och att som chef dra till med att höja den anställdas lön lite grann fungerar inte lika enkelt som innan. 

“Det gör att lönerna pressas upp, för ska man locka någon med pengar så krävs en större höjning än vad som krävdes tidigare.”

Arbetstagare höjer ribban

Samtidigt har begrepp som “The big quit” och “the great resignation” den senaste tiden skapat rubriker i utländska medier, som talar om att många säger upp sig och byter jobb. Enligt Lagercrantz är fenomenet ett faktum även i Sverige, även om det ännu inte till riktigt är samma grad som i exempelvis USA och Storbritannien. 

“Det sker här också. Det är också svårrekryterat, både för att att arbetstagare ställer mer krav, men också för att det finns mycket kapital som gör att det är många bolag som vill anställa. En flora av intressanta bolag i Norden växer fram just nu. Det gör att det finns många alternativ för arbetssökande om man rör sig i den snabbväxande bolagsmiljön.

Som headhunter och rekryterare ser hon ytterligare förändringar på marknaden. Nu är det främst två kvaliteter son allt oftare efterfrågas av företag som är på jakt efter nya anställda: mod och nyfikenhet.

“Det finns mycket nytt som kokar i näringslivet, inte minst inom tech. Nyfikenhet är något som driver utveckling, och det är dessutom viktigt man vågar testa och utveckla nya saker. Man får inte längre vara rädd att misslyckas – det är det som driver innovation".

“Måste förstå allvaret”

Kraven från anställda och efterfrågan på arbetskraft från många bolag ställer helt nya krav på företag och chefer. 

Det gäller att leda med inspiration och veta hur du gör dina medarbetare entusiastiska

“Det gäller att leda med inspiration och veta hur du gör dina medarbetare entusiastiska. Du kan inte längre peka med hela handen, du måste vara ganska eftertänksam i hur du leder. Som chef måste du leda med inspiration istället för med besult och direktiv.”

Med det sagt är det här något som bolagens styrelser måste förstå allvaret i, menar hon. 

“Det kommer att bli tydligt vilka bolagsstyrelser som förstår att det här skiftet händer nu och kommer att ta ännu mer fart. Om man inte förstår det kommer nya personer behöva ta plats i bolagstopparna, som förstår allvaret i det – och som samtidigt kan walk the talk", säger Monica Lagercrantz.

Det finns mer att säga, men den här halvtimmen har gått långt över tiden. Vi lägger på luren. 

Läs mer