Sök

Klarna-grundarens vrede mot Arbetsförmedlingen: ”Jag blir så jävla förbannad”

Klarna
Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski skickar en känga mot Arbetsförmedlingen. Foto: Press

Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski skickar en känga mot Arbetsförmedlingen. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd för betalbolaget Klarna, håller inte tillbaka sin vrede mot Arbetsförmedlingen – vars system inte faller honom i smaken.

”Jag kan inte gå till Arbetsförmedlingen och berätta att jag är en arbetsplats som inte har svenska som krav.”

Det är nog säkert att säga att de flesta företag i Sverige ställer krav på att deras anställda till en eller annan grad ska kunna prata eller förstå svenska. 

Klarna är inte ett av dem. 

”När flyktingkrisen var som värst så tänkte jag att vi måste hjälpa folk att få jobb. Jag gick in på Arbetsförmedlingen och sa att Klarna är en arbetsplats som inte har svenska som krav, för vi pratar engelska, så vi skiter i om man kan svenska eller inte”, säger Sebastian Siemiatkowski till Deqa Abukari podden Mot alla odds med Deqa Abukari.

Det rimmar dock inte med Arbetsförmedlingens databas, där det enligt Siemiatkowski inte går att skriva att en arbetsgivare inte ställer krav på att arbetstagare ska prata svenska. 

Han fortsätter med att berätta att det var precis det han ville: publicera på myndighetens hemsida att bolaget inte har kunskaper i svenska som krav. 

Men så enkelt var det alltså inte. Enligt utsago från Sebastian Siemiatkowski möttes han av att det inte gick – det fanns inte stöd i databasen för att lägga in det.

”Jag kan inte gå till Arbetsförmedlingen och berätta att jag är en arbetsplats som inte har svenska som krav. Och det är där man ska få jobb.”

”Det är en så enorm disconnect mellan den här vardagen för de här människorna och vad politikerna sitter och snackar om”, säger han. 

För flera år sedan avslöjades att Arbetsförmedlingen betalat 100 miljoner kronor för en sajt som inte höll måttet. Det fick Sebastian Siemiatkowski att se rött och erbjuda att göra jobbet för en betydligt lägre prislapp. Det är även något han lyfter i poddavsnittet. 

“Jag erbjöd mig att bygga den för 2 miljoner”, säger han och fortsätter: 

“100 miljoner för en jobbsökardatabas. Alltså, ärligt talat. Det är helt absurt.”

Arbetsförmedlingen svarar

Efter podd-intervjun har Arbetsförmedlingen nu valt att bemöta Klarna-grundarens kritik. I ett mejl från presschefen Hans Larsson gör Arbetsförmedlingen följande uttalande:

"Platsbanken är öppen för alla och det är en viktig kanal för att leva upp till Arbetsförmedlingens digitala strategi. Den är dock i första hand en självservicetjänst för arbetssökande som står närmare arbetsmarknaden – det vill säga som inte är i behov av rustande insatser. All kommunikation i Platsbanken sker för övrigt på svenska."

"För personer som ännu inte behärskar svenska finns det andra sätt att få stöd av Arbetsförmedlingen som till exempel via ”Ny i Sverige” och ”Etableringsjobb”. För arbetsgivare som vill attrahera arbetssökanden som inte talar svenska finns förstås möjligheten att ange i annonstexten att svenska inte är ett krav och/eller att ange att till exempel engelska är företagets koncernspråk eller det språk som används dagligen."

Arbetsförmedlingen fortsätter vidare:

"Annonsen kan skrivas på svenska eller på engelska om man så önskar. Vi fortsätter med våra kontinuerliga dialoger med användare och om ytterligare behov kring detta dyker upp framöver så kommer vi ta med oss det i vår planering och prioritering framåt."

Nyfiken på att höra mer från Klarna-grundaren? Lyssna på hela intervjun med Sebastian Siemiatkowski och Deqa Abukari här

Läs mer