Acast lanserar Acast+ brett – ger poddskapare mer möjligheter att skapa intäkter

Acastpodcast

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Lanserar i 135 länder.

Den svenska poddjätten Acast lanserar sin tjänst Acast+ på bred front idag. Tjänsten gör att poddskapare kan få betalt för sina poddar genom att lyssnarna betalar för en prenumeration. Det ger poddskapare fler möjligheter att skapa intäkter och leva på sitt poddande.

Lanseringen sker efter att ett 20-tal poddar har fått testa funktionen med, enligt bolaget, lyckade resultat. Bland annat ska intäkterna för poddarna ha ökat med i genomsnitt 25 procent.

Podcastbolaget Acast har lanserat tjänsten Acast+ i 135 länder efter en "framgångsrik" betaversion. Den ska ge mer poddskapare fler möjligheter att skapa intäkter, enligt ett pressmeddelande.

25 stycken Acast-podcasts nyttjade tjänsten under betaperioden, och då ökade prenumeranter med 40 procent och intäkterna i genomsnitt 25 procent.

Bolagets vd Ross Adams säger i ett pressmeddelande att det finns betydande pengar att tjäna för kreatörer.

"Den här lanseringen är ett viktigt steg för att stödja kreatörer att fortsätta att skapa poddarna som lyssnarna älskar och skydda det öppna podcast-ekosystemet", säger Adams.

I slutet av förra året gjorde vi en stor granskning av poddmarknaden – läs den här.

Läs mer