Att det har blivit stundtals kaosigt med många elsparkcyklar i våra svenska städer kan knappast ha undgått någon. De riskkapitalpumpade bolagen, Voi tog så sent som i julas in en miljard, har sprutat ut cyklar på gatorna och till slut fick Stockholms stad nog. "Vi kan inte ha det på det här sättet", sa trafikborgarrådet Daniel Helldén och staden försöker nu halvera antalet elsparkcyklar som finns ute. Nu får man lite stöd från regeringen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill förbjuda användare att parkera elsparkcyklar på trottoarer och cykelbanor om det inte finns särskilda parkeringsplatser för dem. Målet är helt enkelt att få stopp på kaoset. "Det handlar om att ge kommunerna lite mer muskler utöver de som redan finns för att se till att elsparkcyklarna finns som ett bra komplement men det ska vara ordning och reda", säger Tomas Eneroth till Sveriges Radio Ekot. Det är något som kommunerna har efterlyst och om förslaget blir verklighet innebär det att det kommer att gå att flytta på elsparkcyklarna och sedan ta ut en avgift för det. Något som tidigare har prövats men som har stått på en lite skakig legal grund. Förslaget ska nu ut på remiss och om allt går som det ska de nya reglerna införas i augusti 2022.