Dags för Eyescanner att rikta blicken mot kunderna

EyescannerShift
Stefanie Najafi och Jenny Johansson, grundare av Eyescanner

Stefanie Najafi och Jenny Johansson, grundare av Eyescanner

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Drogupptäckaren och Shift-bolaget Eyescanner har de senaste åren haft ögonen på sin produktutveckling.

Antalet anställda har ökat och nu är det dags att på allvar vända sig mot kunderna. Dessutom kommer det krävas mer kapital för att kunna växla upp.

“Vi tittar på att ta in ytterligare finansiering under 2022”, säger grundarna.

Eyescanner, och bolagets AI-baserade lösning för att kunna detektera drogpåverkade personer via exempelvis kameran i en mobiltelefon, var en av de stora vinnarna i förra årets Shift-final. Entreprenörsduon Stefanie Najafi och Jenny Johansson kunde åka hem till Göteborg med påfylld balansräkning och uppbackade av investerarna Anders Jacobson (som ligger bakom bland annat 7DD) och Daniel Pilotti (som grundat budfirman Ryska Posten).

“Shift betydde helt ärligt väldigt mycket för oss. Två av våra tre investeringsgrupperingar kom in via Shift och det var ingen som vi hade haft kontakt med tidigare. Shift blev verkligen en dörröppnare”, säger Stefanie Najafi.

Senast du kunde läsa om Eyescanner via Breakit var förra sommaren och då hade bolaget fått in ytterligare en namnkunnig ägare: Optimizer Invest med Henrik Persson Ekdahl som frontfigur. 

“Våra investerare har varit helt otroliga. Det blev inte bara pengar, utan det blev bra personer också. De har verkligen engagerat sig och vi brukar säga att vissa av dem är våra bästa anställda”, fortsätter Stefanie Najafi.

Hösten blev intensiv. Produkten skulle färdigställas, i november skedde flytten till första egna kontoret och parallellt har handfull rekryteringar slutförts. Eyescanner har numera en produktchef, en operativ chef och egna utvecklare. Dessutom tar en överläkare på konsultbasis ansvar för de medicinska aspekterna i produktutvecklingen.

“Vi är sex stycken heltidsanställda nu, och vi har ytterligare två på ingång”, summerar Jenny Johansson. 

Nytt år, nya mål

2021 präglades med andra ord av kapital- och personalanskaffning,  produktutveckling och datainsamling. Det övergripande målet – ett “proof of concept” eller första version av systemet – nåddes. 

“Under 2022 handlar det om att vässa och vidareutveckla den produkt vi har. Och inte minst kommersialisera den”, säger Jenny Johansson. 

Systemet har testats intensivt i labbmiljö och egentligen inte skarpt ute i verkligheten ännu. Därmed är det för tidigt att prata om träffsäkerhet på en övergripande nivå. För det krävs ytterligare stora mängder data, enligt grundarduon. Ständig utveckling ligger även i sakens natur när man jobbar med en AI-lösningen. Systemet lär sig efterhand.

“Vi är väldigt trygga och känner att vi har byggt en bra grundprodukt. Men givetvis ska vi jobba vidare med den. Vår första variant är bra och stabil, men den måste testas mot fler dataset för att vi ska kunna prata om statistisk träffsäkerhet”, säger Stefanie Najafi.

När Eyescanner pitchade inför drakarna i Shift var budskapet att den kommersiella potentialen kanske framför allt låg i den offentliga sektorn och kring den organisation som Stefanie Nejafi och Jenny Johansson själv har sin bakgrund inom: Polisväsendet (det var där de insåg att det finns behov av en ny sorts lösning för drogtest). Nästan i förbigående nämndes fordonssektorn som en intressant mångmiljardsoption. 

Men nu har fordonsbranschen prioriterats upp och nyligen blev Eyescanner ett av få bolag som får delta i innovationshubben Mobility Xlabs. Stora storbolag som Volvo, Volvo Cars, Veoneer, Ericsson, Zenseact och Geelys CEVT står bakom hubben och två av dem (hemligt vilka) har efter Eyescanners ansökan önskat samarbete med just Shift-bolaget. 

Eyescannare har därmed kvalat in och under det kommande halvåret kommer bolaget därmed kunna få utforma ett projekt kopplat till fordonsindustrin, troligen med ett eller två av Sveriges största bolag. 

“Mobility Xlabs är ett bevis på att vår produkt ligger rätt i tiden, särskilt med tanke på att det kommer komma nya regulatoriska krav i fordonsindustrin i de här frågorna”, säger Jenny Johansson. 

Säkra intäkter från osäkra arbetsplatser

Ledningen kommer parallellt söka andra samarbetspartners och kunder. 

“De första intäkterna är nog lättast att hämta från den privata sektorn, med aktörer som vill jobba med testning på arbetsplatser för att göra dessa säkrare, kanske i inpasseringssystemet. Det handlar om arbetsplatser där det kan vara väldigt farligt att vara påverkad, tänk gruvor, Forsmark eller taxiförare. Där ser vi en stor möjlighet att bidra med ett snabbt och enkelt test”, säger entreprenörerna. 

Ambitionen är att ta fram ett erbjudande för denna kategori kunder under året. Hursomhelst kommer de första intäkterna inte räcka för att täcka de kostnader som uppstår när man har minst sex anställda. 

“Vi tittar på att ta in ytterligare finansiering under 2022”, säger Jenny Johansson. 

Det kommer att handla om miljonbelopp men annars har duon inte ristat in detaljerna i den stundande emissionen i någon sten. 

“Vi utesluter inget. Och som svar på din fråga, det känns faktiskt inte jobbigt att bli utspädd som grundare, det är ju naturligt. Och nu det gäller att vi håller uppe tempot”, avslutar Stefanie Najafi. 

Läs mer