Restriktioner satte stopp för fest och firanden – då ställde My Perfect Day om sin affär

my perfect daye-handel
När pandemin satte käppar i hjulet för allt vad fest och firande heter fick e-handlaren My Perfect Day ställa om verksamheten, Foto: Linda Blom/Fredrik Persson/Montage

När pandemin satte käppar i hjulet för allt vad fest och firande heter fick e-handlaren My Perfect Day ställa om verksamheten, Foto: Linda Blom/Fredrik Persson/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Pandemin fick e-handlarens försäljning att störtdyka. Trots det lyckades My Perfect Day snabbt ställa om och växa med närmare 30 procent under förra året. Nu vill vd:n och grundaren Pauline Grindvall trampa på gaspedalen ytterligare.

”Vår strategi är att gasa på för att ta oss ur den här pandemin, även fast situationen är oförutsägbar”, säger Pauline Grindvall.

Inställda kalas. Framflyttade bröllop. Minimala studentfiranden.

Så snart restriktionerna var ett faktum hamnade försäljningen i fritt fall för My Perfect Day.

Bolaget, som säljer dekorationer och olika festprylar till högtider och firande, såg omsättningen minska med fem miljoner kronor under 2020. Det är ett rejält tapp med tanke på att det året innan omsatte drygt 20 miljoner kronor. 

Det gällde att tänka om och vara snabbfotad. 

”Hela vår affärsidé bygger på att människor träffas i större grupper. Men i och med att vi inte visste, och fortfarande inte vet, hur länge restriktionerna håller i sig beslutade vi oss för att fokusera på andra produktkategorier”, säger Pauline Grindvall till Breakit.

Bakning, pyssel och inredning är några av segmenten som fick mer fokus. Alltså sånt man man fixa med hemma. 

Det visade sig bli ett framgångsrecept. Under 2021 har omsättningen återhämtat sig och landat på samma siffror som innan pandemin – en ökning med 27 procent mot förra året. 

Resultatet ser däremot inte ut att bli positivt för året som gått. 

”Vi har fokuserat på tillväxt, och det kostar.”

Nu vill hon lägga i en ännu högre växel och siktar på att omsätta 30 miljoner kronor i år. 

”Det finns så klart många utmaningar på vägen. Vi har byggt en stark affär i de nya affärsområdena men vi behöver också komma ut ur restriktionerna och få tillbaka försäljningen av produkter för högtider. Det är frustrerande att bara gå och vänta och hoppas på att smittläget ska se annorlunda ut så att människor kan träffas igen”, säger Pauline Grindvall. 

Pauline Grindvall i bolagets lager. Foto: Linda Blom.

Bolaget såg dagens ljus 2013 och e-handeln lanserades i slutet av 2014. Sedan dess har det varit lönsamt. Tills pandemin kom. 

”Att vi har varit lönsamma i så många år innan corona och restriktionerna sattes in har gjort att vi har kunna bygga upp en stark krigskassa och klara oss genom stormen.”

Pauline Grindvall är ensam grundare av My Perfect Day och ägde hela bolaget fram till våren förra året, när mediajätten Aller Media klev in som storägare. 

“Det har varit en otroligt styrka att få in en så stor och satsande ägare som Aller Media. Det har möjliggjort att vi kunnat gasa oss ur pandemin istället för att behöva skala ner verksamheten”, säger hon och tillägger: 

”Det finns många synergier mellan Aller och oss, särskilt eftersom vi har samma målgrupper. Det är också verksamhet i flera nordiska länder, där vi vill kliva in.”

De närmsta månaderna gör sig bolaget redo för att ta sig an den norska marknaden, med samma koncept som i Sverige. 

”Vår strategi är att gasa på för att ta oss ur den här pandemin, även fast situationen är oförutsägbar”, säger Pauline Grindvall. 

Läs mer