Sök

Jan Nordlund fixar rätt omslag med sin startup Cover Art Factory

YaygooCover Art Factory

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den fysiska skivförsäljningen må rasa i stadig takt, men artister och skivbolag behöver fortfarande album-omslag på Spotify och Apple Music. Nu har den svenske serieentreprenören Jan Nordlund fått fart på sin digitala skivomslagsstartup, som nyligen designade sitt 6000:e album.

Cover Art Factory kan enklast beskrivas som en designtjänst som kopplar ihop skivbolag och artister med illustratörer och formgivare världen över. Om du som artist eller skivbolag vill ha ett album-cover till din nya singel eller platta har du två val. Antingen väljer du att ladda upp en bild på dig själv och välja tema eller så ber du en formgivaren att skräddarsy omslaget.

Bakom bolaget, som nyligen designade sitt 6000:e album, står designer Fredrik Mårdh och serieentreprenören Jan Nordlund, som tidigare har varit med och grundat bland annat musikbolaget X5 Music. Jan Nordlund har även grundat Global Mediabank, som 2012 köptes av engelska Omnifone, musikbolaget Mobilehits, som köptes av Aspiro (idag Tidal) och Plus Four Six. 

”Jag har varit länge i musikbranschen, och noterade runt 2011 att det blivit väldigt lätt för vem som helst att öppna upp skivbolag. Däremot fanns det inte några skalbara och enkla lösningar för små labels att skaffa cover art (omslag) till sina artister. Ingen hade den typen av designtjänster”, säger Jan Nordlund.

Tillsammans med Fredrik Mårdh startade han därför Cover Art Factory, som i dagsläget har 400 designerns i sitt stall. 

”Hittills har den stora volymen varit album-covers. I och med den digitala utvecklingen så behövs faktiskt ännu mer grafiskt material än tidigare. Man måste ha omslag i alla kanaler, allt från Spotify och Apple Music till sociala medier.”

USA är idag bolagets största marknad. Intäkterna kommer både från standardiserade albumomslag, som kostar mellan 15 och 130 dollar, samt skräddarsydda omslag för en dyrare peng. Hela verksamheten har hittills finansierats av grundarna själva, och bolaget omsatte i fjol cirka 1 miljon kronor.  

Målsättningen är dock öka omsättningen kraftigt under 2017, med hjälp av en ny och bredare satsning – sajten Yaygoo.

”Cover Art Factory har varit vår nischade musiktjänst. Nu satsar vi och kommer lansera en bredare plattform. Vi för även diskussioner med investerare och tittar på att möjligheten att ta in en första större investering till hösten.”

Konkurrensen är dock avsevärt tuffare när det kommer till mindre nischade grafiska plattformar. Bolaget 99designs har exempelvis tagit in riskkapital från bland annat riskkapitaljätten Accel.

De beskrivs, lite klyschigt, som ett "Uber för grafisk design".

Jan Nordlund har tidigare arbetat som musikproducent. 

Läs mer