Är Facebook nytänkande? Nej, de är snarare duktiga på att kopiera

Breakit - Är Facebook nytänkande? Nej, de är snarare duktiga på att kopiera
Tom Xiong
Tom Xiong
Krönikör

Kinesiska teknikbolag har gått från att kopiera till att leda. Låt mig berätta historien om WeChat.

Tom Xiong
Tom Xiong
Krönikör

Förra årets kanske största nyhet från Facebook var uppdateringarna av meddelandetjänsten Messenger. Plötsligt kunde företag använda den populära chattappen till att direktkommunicera med sina kunder, Facebook implementerade en ny betalfunktionen samt skapade stöd för tredjepartsappar.

Uppdateringar som togs emot med jubel av många på den amerikanska marknaden.

Men om Mark Zuckerberg hade försökt pitcha den idén till en kinesisk användare skulle hen bara titta oförstående tillbaka, ta fram sin telefon och visa upp WeChat.

Om du inte har besökt Kina de senaste åren så är det inte alls omöjligt att du har missat WeChat. I grunden är det en chattapp som påminner om Whatsapp, men som med tiden har utvecklats till ett ekosystem där 697 miljoner användare varje månad spelar spel, bokar taxi, hittar den bästa restaurangen, deltar i telefonkonferenser, styr kylskåpet eller betalar sina elräkningar. 

För att konkretisera: tänk dig om man slog ihop alla dina favoritappar, låt säga Facebook Messenger, Whatsapp, Snapchat, Instagram, Swish, Let’s Deal, Hitta.se och Uber, till en enda app. Så central är WeChat för användarna på världens största internetmarknad.

För att konkretisera ytterligare: 69 procent av alla internetanvändare i Kina använder idag WeChat, och mer än hälften av dom öppnar appen minst 10 gånger per dag.

Det är hyfsat mäktigt.

Det finns många lärdomar att dra från historien om WeChat och dess framväxt. Bolagets utveckling visar bland annat hur kinesiska internetbolag har gått från att följa till att numera leda.

Låt oss göra en tillbakablick.

Det kinesiska företaget Tencent startades 1998 av entreprenören Pony Ma, som på bara ett år skapade sig en megasuccé. På den tiden hette chatt-tjänsten OICQ, som sedermera blev QQ (ett ganska fantasilöst namn med tanke på vad man hade kopierat – världens då mest populära chattklient ICQ). Även företagsmantrat ansågs av många också vara rätt fantasilöst; kopiera kreativa idéer och ”bara” se till att man exekverar bättre än någon annan.

Men fantasilöst eller inte – det genererade imponerande resultat. 2009 hade bolaget 600 miljoner användare av QQ-varumärket, som då innehöll allt från en egen webbläsare till spel och virtuella varor. Tencent var då Kinas största internetbolag och världens tredje största. Idag är man värderade till nästan 200 miljarder dollar, mer än företag som Pepsi, IBM och Disney.

Tack vare erfarenheten från QQ lyckades man ganska snabbt ställa om även i den nya smartphone-dominerade världen. Som ett resultat av en intern tävling mellan två team skapades WeChat 2011.

Nu, fem år senare, är det helt plötsligt Tencent som blir kopierade – av Facebook.

Det som har gjort WeChat så framgångsrikt är den ihärdiga jakten på att bygga ett komplett ekosystem för internetanvändaren. Du ska inte behöva något annat för att kunna leva ditt dagliga liv. Den centrala komponenten är app-plattformen: Som varumärke kan du integrera alla dina tjänster som en WeChat-app. Varför bygga en egen sajt när alla dina användare ändå är på WeChat, kan läsa om dina produkter, chatta med din kundtjänst och köpa direkt?

Påminner det om Facebook?

Den viktigaste komponenten idag är däremot WeChat Wallet. Förenklat är det som ett Swish som går att använda till allt från en liten kiosk runt hörnet till att köpa aktier.

Den heliga gralen har nämligen alltid varit att kontrollera transaktionerna. Inte nog med att det är lönsamt (fråga bankerna) – om man kan få en användare att konvertera bättre i WeChat-miljön gör det hela ekosystemet starkare.

Just sättet man har satsat på WeChat Wallet är talande för hur aggressivt kinesiska internetbolag är redo att köra när de bestämt sig för något. Här är två exempel (av många) på vad de gjorde för att säkerställa framgången:

# Januari 2014 (några månader efter lanseringen) investerade man 30 miljoner dollar i en av Kinas största taxiappar. Några dagar efter var det den enda taxiappen med direktintegration i WeChat. Vips, så hade man säkerställt tillgång till något miljoner människor använder varje dag.

Nästa steg var att säkra efterfrågan. Vad är det enklaste sättet att få igång konsumtion? Just det, trycka pengar. 

# I februari, under det kinesiska nyåret, gav miljoner företag och användare bort hundratals miljoner kronor i WeChat Wallet – som krävde att du hade ditt kort kopplat för att kunna använda pengarna.

Helt plötsligt gick WeChat Wallet från en obskyr ikon till något som användes varje dag – idag, 2,5 år senare, har man över 200 miljoner kontokort kopplade till tjänsten.

Tack vare WeChat Wallet och ekosystemet kring bland annat e-handel och spel drar Tencent idag in 7 dollar per användare och år.

Det är 7 gånger mer än Whatsapp.

Skulle Facebook Messenger lyckas uppnå samma intäkt per användare skulle det öka hela Facebooks omsättning med mer än 30 procent. 

Det är därför jag har tillägnat en hel krönika till WeChat. Förutom att det är en tydlig signal om var social/messaging är på väg även i väst är det ett tydligt exempel på hur kinesiska internetbolag tänker när de expanderar. 

Allt eller inget. 

Läs fler artiklar
LÄS MER