Youtube skippar reklamen för betalande användare

Breakit - Youtube skippar reklamen för betalande användare
FOTO: FLICKR
Breakit
Breakit

Netflix och HBO får nu konkurrens från Youtube som startar en betalkanal.

Breakit
Breakit

Streamingtjänster som Netflix, HBO och Hulu får se upp framöver. Google planerar en prenumerationstjänst av YouTube där användarna kan se filmer utan reklam. För användarna är det goda nyheter då konkurrens kommer vässa företagens erbjudanden ytterligare.

Redan i höstas avslöjade YouTube-chefen Susan Wojcicki i samband med konferensen Code Mobile att företaget arbetade med att låta användare slippa reklam. Nu har företaget skickat ut e-post till sina partners med fler detaljer.

”Era fans vill ha valmöjligheter. Inte bara vill de välja vad de vill se, när de vill, var som helst, och på alla enheter de väljer – de vill ha YouTube-funktioner som är skapade speciellt med deras behov i åtanke”, skriver Google i sitt brev.

Google, som köpte upp YouTube 2006, pekar framför allt på potentialen för partners att genera ytterligare intäkter förutom dagens annonser. Företaget vill nämligen locka till sig innehåll genom att 55 procent av intäkterna ska gå till själva innehållsskaparna. I likhet med många andra tjänster kommer YouTube ta ut en månadsavgift. När den nya tjänsten lanseras och vad priset blir är däremot ännu okänt.

Marknaden för videotjänster är utan tvekan i ropet just nu. Utöver etablerade aktörer som Netflix, Amazon, Hulu och HBO finns även Vessel som är en direkt YouTube-konkurrent. Bakom Vessel står Jason Kilar, som tidigare var vd för Hulu. Google bör fortsatt vara en aktör att räkna med tanke på att YouTube redan är en av världens mest använda videosajter.

Framgången för en betaltjänst av YouTube hänger dock sannolikt på att företaget lyckas knyta till sig exklusivt material, något som framför allt Netflix varit framgångsrika med genom sina egenproducerade tv-serier.

För Google är introduktionen av en betaltjänst del av ett skifte där företaget strävar efter att minska sitt beroende av intäkter från reklam. Redan i höstas rullades till exempel YouTube Music Key ut i en betaversion, en tjänst som låter användare lyssna på musik utan reklam för 10 dollar i månaden.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel