Hoppade av gymnasiet och blev målare – nu omsätter Daniel Lindgrens Dryft över 100 miljoner (och det är bara början)

DryftEntreprenör

Daniel Lindgren, medgrundare Dryft.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Efter 16 år i en byggbod fick Daniel Lindgren nog.

Nu driver han en av Sveriges snabbast växande hantverks-startup, Dryft.

I år väntas omsättningen bli över 200 miljoner kronor och Daniel Lindgren laddar samtidigt för en riktigt saftig finansieringsrunda.

Redan när Daniel Lindgren som 18-åring (efter att ha hoppat av gymnasiet i förtid) började jobba som målare slog det honom hur dåligt hantverkare behandlades som yrkesgrupp.

“Jag har tillbringat 16 år i en byggbod och upplevt byggbranschens alla sidor. Som knegare skulle du i princip vara glad att ha ett jobb och så länge du kom i tid så var det ingen som brydde sig vad du gjorde”, säger han.

Efter några år i branschen blev han projektledare på en större firma och såg sin chans att skapa förändring:

“Den stora potentialen jag såg var att på riktigt involvera alla medarbetare i bolagets vision och skapa en unik företagskultur. Men jag fick aldrig någon gehör och efter några år kände jag att glöden slocknat i mig, ingen förstod värdet av att jobba med människorna och kulturen i företaget”, säger Daniel Lindgren.

Såg ett hål i marknaden

Genom LinkedIn och gemensamma bekanta kom Daniel i kontakt med Johannes Ivarsson och Magnus Petersson som har en bakgrund i finansbranschen respektive Boston Consulting Group.

“Vi såg ett hål på marknaden. Vårt mål var att professionalisera marknaden för privatpersoner, där tech gav möjlighet att skapa nya kund- och medarbetarupplevelser. Samtidigt ville vi skala på en extremt fragmenterad marknad som då och även idag främst består av fåmansbolag”, säger Daniel Lindgren.

Redan från början bestämde de tre entreprenörerna att sätta tre saker i fokus – kunden, företagskulturen och digitaliseringen.

“Vi riktade helt in oss på privatmarknaden i Sverige som bara den är värd 100 miljarder kronor. Direkt insåg vi att det här var en industri där digitaliseringen knappt börjat”, säger Daniel Lindgren och ger ett exempel:

“Vi testade att beställa från 300 olika hantverkare. Det tog i genomsnitt 16,1 dagar att få fram en offert. Tänk dig samma sak i klädbranschen, att det ska ta 16 dagar bara att få svar på en prisförfrågan”.

Från 5 till 120 anställda

Sedan starten har de gasat rejält och breddat erbjudandet till att innefatta hantverkstjänster inom måleri, vvs, el, plattsättning och bygg. Vid starten hade bolaget 5 anställda men idag har de växt till 120 anställda. Alla som jobbar på Dryft är just anställda.

“Det är helt grundläggande för vår kärnaffär att vi har anställda medarbetare som vi tillsammans bygger en företagskultur med. Vi jobbar inte med några underkonsulter och majoriteten av våra medarbetare är också delägare i Dryft”, säger Daniel Lindgren.

Bland delägarna finns också flera kända namn som till exempel programledaren Peter Settman och entreprenören Jens Nilsson (grundare av Offerta och idag investerare genom investmentbolaget Nyvik). Så här långt har Dryft tagit in 32 miljoner kronor i riskkapital och under året som nu kommer planeras för ytterligare en finansieringsrunda på uppemot 100 miljoner kronor:

“Vi har flera dialoger igång med riskkapitalaktörer redan. Det var inte vi som initierade de diskussionerna utan det var VC-bolag som hörde av sig. Vår underliggande verksamhet går runt men vi vill växa utanför Stockholm och då krävs extern finansiering”, säger Daniel Lindgren som fortfarande äger majoriteten av Dryft tillsammans med sina medgrundare Magnus Petersson och Daniel Lindgren.

Ska omsätta 200 miljoner 2022

Det som lockat till sig intresset från riskkapitalisterna är Dryfts snabba tillväxt. I fjol blev omsättningen 70 miljoner kronor och förlusten 18 miljoner kronor. I år ligger prognosen på 200 miljoner kronor och förlusten väntas bli 9 miljoner kronor.

“Vi investerar mycket i teknik och ledningsfunktioner för att möjliggöra framtida tillväxt och skalbar lönsamhet.”, säger Daniel Lindgren.

Han räknar med att bolaget kommer att finansieras med hjälp av riskkapital även under 2022 och 2023:

“Från 2024 och framåt är målet att finansiera tillväxten via eget kapital och fem år från nu omsätta strax över en miljard med en, för branschen, väldigt fin marginal”, säger Daniel Lindgren.

Läs mer