Sök

Naki ska hålla din mobil laddad – fyller kassan med 30 miljoner: “Största rundan vi gjort”

Naki PowerMobilt

Nakis medgrundare Zaccaria Aghem och Wim-teamet Isak Dunér, Jonathan Lönnefjord och Osman Ulusoy. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Flera startups satsar på att vi i framtiden ska hyra mobilladdare på samma sätt som vi hyr elsparkcyklar.
Nu har Naki, en av utmanarna på området, fyllt kassan med 30 miljoner kronor för att gasa sig ut ur pandemin.

Powerbank-startupen Naki har egentligen sin bas i Belgien, men växte in i Sverige och Norden genom en sammanslagning med svenska Wim (i en affär där Breakit spelade en biroll). Bolaget är en av flera utmanare bara i Sverige som satsar på att hyra ut powerbanks i butiker, restauranger och andra offentliga rum. Det fungerar lite som elsparkcyklarnas modell.

Nu har Naki tagit in 30 miljoner kronor i nytt kapital. Ledande investerare i nyemissionen är de två belgiska riskkapitalbolagen Scalefund och Sambrinvest. Deltar gör också Luxor Capital (som tidigare investerat i bland annat Voi och Memmo), liksom tidigare investerare.

“Det är den största enskilda rundan vi gör och ett bevis på att vi lyckas uppnå de mål som vi sätter upp. Men vi är fortfarande i ett skede där modellen ska bevisas, det går inte bara att göra en copy and paste från Asien”, säger Jonathan Lönnefjord, general manager på bolaget.

Påbörjar samarbete med Foodora

I samband med rundan meddelar bolaget också ett samarbete med matbudsjätten Foodora. Vilket konkret går ut på att bolagets bud ska få tillgång till Nakis powerbanks liksom särskilda erbjudanden till anslutna restauranger och deras kunder.

Målet framåt är att öka marknadsföringen av tjänsten både online och offline i takt med att pandemirestriktionerna lättas.

“Det har varit lite fram och tillbaka med restriktionerna under pandemin och det har påverkat oss. Vi ser fram emot ett 2022 som helst blir restriktionsfritt i Europa så att vi kan satsa fullskaligt på det vi vill göra, att nå ut till fler personer offline och etablera produkten och utbilda användare”, säger Jonathan Lönnefjord.

Totalt har bolaget nu över 2000 stationer fördelade över Sverige, Belgien, Frankrike, Tyskland och Spanien. Antalet användare ska i dagsläget vara över 100.000, vilket inkluderar alla som har använt tjänsten via en QR-kod eller laddat ner appen.

Vilka ytterligare planer finns framåt?

“Vi ska få fler samarbeten med olika aktörer. Vi ser nu att både vi och andra lyckas skapa samarbeten med stora etablerade kedjor och företag. Det är ett bevis på att det går i rätt riktning, vi vill skapa ett integrerat beteende att telefonen kan laddas på språng”, säger Jonathan Lönnefjord.

Naki Power grundades av Zaccaria Aghemio och Tim Rucquoi-Berger, båda med bakgrund från elsparkcykel-bolaget Circ, som köptes upp av Bird. Där Tim Rucquoi-Berger var en av medgrundarna tillsammans med Delivery Hero-medgrundaren Lukasz Gadowski. I början av 2021 gick bolaget ihop med svenska Wim.

Läs mer