Sök

Flattered närmar sig 100 miljoner – “Välpositionerade under pandemin”

FlatteredMode

Isabella Löwengrip, Elin Larsson, Gustav Lidén, Daniel Jontén och Pingis Hadenius. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Flattered dubblar omsättningen för andra året i rad och visar svarta siffror i tillväxten. Medgrundaren och vd:n Gustav Lidén menar att bolaget haft en bra position under pandemin – och nu fortsätter satsa med en expansion i Kina.

Redan 2013 startade Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska sitt skovarumärke Flattered, då tillsammans med profilerna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Där de två sistnämnda personerna senare har tagit en mer anonym roll i bolaget, där de har ett ägande på 6 procent.

Men det är framförallt under de två senaste åren som Flattereds affär har kommit igång på allvar. 

Mellan 2019 och 2020 nästan dubblade bolaget sin omsättning från 24,9 till 47,6 miljoner kronor. Nu har de återupprepat bedriften även 2021. Utan att nämna någon exakt siffra, så meddelar bolaget att intäkterna kommer att landa strax under 100 miljoner kronor.

“Det kändes som att vi var välpositionerade under pandemin. Vi har 25 procent försäljning via återförsäljare för att sätta varumärket i ett bra sammanhang. Men vi har också fördelen mot många konkurrenter där vi har 75 procent av vår försäljning i vår e-handel och kan kapa många mellanhänder”, säger Gustav Lidén som är vd.

Vinsten skrevs till cirka 8 miljoner kronor. Även det en ökning från de knappa 2 miljoner bolaget hade i resultat året innan.

Satsar på Kina

Flattered har under fjolåret breddat sitt utbud genom att också erbjuda väskor. Under det kommande året planerar man att lansera sitt varumärke i Kina genom ett nystartat dotterbolag. Försäljningen där ska ske genom den Alibaba-ägda marknadsplatsen Tmall.

“Vi har haft många så kallade personal shoppers från Kina som sålt via butiker på Tmall. Några som också är bland våra största återförsäljare. Så vi vet att det finns ett underliggande intresse i Kina redan”, säger Gustav Lidén.

Vad är förhoppningarna på Kina?

“Det är så sjukt svårt att säga. Vi har så klart en försäljning vi hoppas på och en vi har räknat på. Men risken finns alltid att jag får äta upp det i framtiden om jag säger något nu. Idag omsätter vi 12 miljoner kronor i Kina, och om vi då själva går in som varumärke och lägger på marknadsföring så är det klart att den siffran ska upp.”

Förstärker styrelsen

Flattered passar också på att tillkänna ge två nya styrelsetillskott och delägare i samband med att de avslöjar den kraftiga försäljningsökningen. In i bolaget kliver Daniel Jontén, som till vardags är VP of marketing på Klarna, och Elin Larsson, tidigare hållbarhetschef på Filippa K. 

”Det känns jättekul att få in två så starka profiler i styrelsen. Båda Elin och Daniel kommer kunna bidra med viktig expertis inom områden som är avgörande på vår resa framåt”, säger Gustav Lidén.

Han lyfter också fram att det nya tillskottet i styrelsen är en viktig del i deras hållbarhetsarbete. Där den största utmaningen idag är hur de tillverkar och återanvänder materialet som används till deras produkter, där de inom kort ska börja samarbeta med ett annat svenskt bolag.

Flattered använder också skinn i sin tillverkning. Ett val som Gustav Lidén försvarar.

“Det håller länge, slits väl och man kan ta hand om det. Men det måste så klart vara ett bra skinn. Vi tittar också på andra alternativ, men om man granskar många substitut som används idag, exempelvis vindruvor, så måste det ändå blandas med plast. Det finns ingen självklar väg framåt där idag”, säger han och fortsätter:

“Skinnet vi jobbar med är också en biprodukt från köttindustrin. Det är inte minkar som har fötts upp för pälsens skull. Utan det är får och kor som föds upp för mat och sen skapas en biprodukt. Sen är det inget snack om saken att utsläppen från djurindustrin är höga, men hur mycket av det som ska allokeras till skinntillverkningen – det beror lite på vilket perspektiv man väljer.

Investeringsbolaget Spiltan blev 2018 näst största ägare i bolaget och Spiltans Göran Pallmar är även styrelseordförande i bolaget.

Läs mer