Tröttnat på problemet att alla strumpbyxor är trasiga? Den Lab vill lösa det med en prenumeration

Den Labe-handelMode

Ellen Mattsson, Stina Hansson och Hanna Forsgren. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Bland grundarna bakom Den Lab, bolaget som satsar på strumpbyxor via prenumeration, finns bland annat elsparkcykeljätten Vois marknadschef Caroline Hjelm.

Det är inte bara online som mängden prenumerationstjänster fortsätter att öka. Även bland fysiska produkter har entreprenörer hittat olika nischer att fylla, med allt från parfymer och tuggummin till spetstrosor och kaffekapslar. 

Nästa gäng som vill slå sig in på området är nystartade Den Lab. I grundarskaran hittar vi Voi’s marknadschef Caroline Hjelm, tillsammans med Ellen Mattsson, Hanna Forsgren, Stina Hansson, Ebba Zimmerman och Matilda Strömbäck.

Idén är att sälja strumpbyxor på prenumeration. Jag själv har inte drabbats av problematiken som bolaget beskriver, alltså att det är en frustrerande stress i vardagen med strumpbyxor som hela tiden behöver förnyas.

Min nyhetschef Matilda Andersson reagerade däremot: “100% igenkänning på problemet – både att det alltid är slut och obekvämt”.

Vill kunna återvinna

När jag ringer upp Den Labs vd Ellen Mattsson lyfter hon fram att bolaget vill hitta en position som innebär att erbjuda både hållbara och sköna strumpbyxor, samtidigt som prenumerationstjänsten saknades på marknaden.

“Hållbarheten har varit en fokusfråga sen vi grundade bolaget. Utöver att trasiga strumpbyxor är ett återkommande problem, så är det en produkt som i sig inte är så miljövänlig. Vi har valt att arbeta med en europeisk leverantör som tar hållbarhetsfrågor på största allvar, med grön energi och sina egna solceller”, berättar hon.

Framöver vill bolaget också börja använda återvunnen nylon i tillverkningen och erbjuda kunderna möjligheter att återvinna sina strumpbyxor genom bolaget. 

Den Lab ägs och finansieras idag av de sex grundarna och för närvarande är det två som arbetar dagligen med bolaget. Enligt Ellen Mattsson är planen att växla upp satsningen så snart som möjligt. 

“Det finns en kul anledning att vi är så många grundare. Från början jobbade vi inte tillsammans, utan vi var två olika team som båda arbetade på den här typen av prenumerationstjänst parallellt. Sen fick vi veta av en gemensam bekant att vi hade samma idé”, säger hon.

“Alternativen var att konkurrera eller slå ihop. Vi insåg att vi delade samma värderingar och valde att satsa gemensamt. Det blev väldigt bra.”

Läs mer