Sök

Norska startupen Konsus tar sitt frilansnätverk till svenska bolag

Y CombinatorKonsusKonsulttjänster

Robert Olrog och Alexandre Goubaud, två av personerna bakom bolagets satsning i Sverige. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Startupen ska hjälpa företag att använda sina anställda mer effektivt genom att lägga ut rutinuppgifter på frilansare. Nu vill bolaget erövra Sverige.

Norska Konsus har precis avslutat sitt uppehåll på Y Combinator, en av världens främsta inkubatorer.

Bolaget har byggt upp ett nätverk av frilansare som bolag kan hyra in för att göra rutinmässiga uppgifter. Konsus står själva för projektledare som står för kontakten med bolagen och väljer ut frilansare med rätt kompetens.

“Det är mycket powerpointpresentationer som ska göras och excelark som ska räknas. Olika typer av backoffice-arbete, kort sagt”, säger Robert Olrog, som är en av personerna som kommer leda den nya Sverigesatsningen.

Så det är lite som en bemanningstjänst?

“Inte riktigt så. Vi tar in enkla uppdrag och sköter kontakten med frilansarna åt bolaget. Det är mer som att Uber, man kör taxi utan att ha egna bilar. Vi kallar det för on-demand freelancers.”

Totalt är det sju personer som är involverade i olika grad, bara i Sverige.

“Globalt är vi ett kärnteam på 20-30 personer och har ytterligare ett trettiotal deltidsanställda”, säger Robert Olrog.

Bolaget grundades för bara åtta månader sedan och har varit kassaflödespositivt från andra månaden. Nu letar bolaget samtidigt nytt kapital för att kunna växa snabbare.

“Vi håller just på med demodagarna på Y Combinator och grundarna har möten med olika investerare. Vi hade en runda med Y Combinator och hoppas på att det blir en till, men vi har inga kapitalproblem som det ser ut nu”, säger Robert Olrog.

Den nya Sverige-satsningen håller på att byggas upp för fullt och planen är att lansera tjänsten lokalt redan veckan efter påsk. För bolaget handlar det först och främst om att hitta kunder i Sverige. Frilansnätverket är utspritt över hela världen. 

“Vi behöver frilansare i olika tidszoner så att vi alltid kan leverera. Om någon beställer något på kvällen vill vi att det ska kunna vara klart till nästa morgon om det behövs”, säger Robert Olrog.

Sverige blir bolagets fjärde marknad, efter Norge, Danmark och USA.

“Lanseringen i USA gick jättebra. Vi fick direkt en hög orderomsättning och den har hållit sig stabil. Vi har en stark närvaro i Norge och Danmark redan, då känns det naturligt för oss att satsa på Sverige”, säger Robert Olrog.

Läs mer