Schibsted säljer Let’s deal till Danmark: “Nästa nivå”

SchibstedLet's deal

Peter Gryttheim, Schibsted och Carsten Blom-Hanssen, ägare och vd Sweetdeal. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Norska jätten säljer rabattsajten.


Redan 2009 grundade Alexander Hars rabattsajten Let’s deal tillsammans med Lars Karlsson. Via sajten kunde användarna få rabatter på allt ifrån resor till vinglas och drönare.

Bara året efter grundandet köpte den norska jätten Schibsted in sig i bolaget, och 2015 lämnade Alexander Hars.

Nu väljer Schibsted att sälja vidare Let’s deal till danska Sweatdeal som därmed blir det största bolaget i Norden inom segmentet.

“Det har varit en process där vi har funderat ett tag på vilka innehav som vi vill behålla och vilka som vi kan tänkas oss att sälja”, säger Peter Grytterheim, operativ chef på Schibsted Financial Services and Ventures.

“Konkurrensen har blivit tuffare de senaste åren och därför tror vi att en industriell aktör är bättre för företaget.”

Priset på Let’s deal vill parterna hålla hemligt men Peter Grytterheim säger att det har varit en bra affär för Schibsted över tid.

Sweetdeal har specialiserat sig på direktmarknadsföring inom restaurang- hotell- och upplevelsebranschen och i och med köpet blir de störst i Norden.

“Sweetdeal och Let’s deal är båda starka varumärken och kommer tillsammans bli en attraktiv aktör för partners och större företag som letar efter en marknadsföringskanal över nationsgränserna”, säger Carsten Blom-Hanssen, ägare och vd för Sweetdeal.

“Alla vill ha fler kunder och det hjälper vi nu till med i hela Norden.

Let’s deal omsatte 2020 123 miljoner och gjorde en förlust på 13,7 miljoner.

Förra året träffade vi Alexander Hars för ett samtal om hans nya hjärteprojekt – och varför pengar inte är det viktigaste. Spana in det här!

Läs mer