Svenska mc-utmanaren Rgnt tar upp kampen om eldrivna hojar – inviger ny fabrik och plockar in mer cash

Rgntelektrifiering

Rgnts vd och grundre Jonathan Åström. Foto: Press/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

100 miljoner kronor ska plockas in och verksamheten expanderas. Det är iallafall planen som mc-utmanaren Rgnt smider när de ger sig in i slaget om elektrifierade motorcyklar.
“Vi ser ljust på 2022”, säger vd:n och grundren Jonathan Åström till Breakit.

”Vi vill förändra beteendet hos mc-förare genom att ta fram en uppkopplad motorcykel som går på el,  och som dessutom behöver minimalt med service.”

Det är en glad Jonathans Åström, vd och grundare av Rgnt, som svarar i telefon när Breakit ringer. 

Starten gick av stapeln 2019 och under förra året kunde bolaget, som håller till i Kungsbacka utanför Göteborg, börja leverera motorcyklar till slutkunder. Under 2021 levererades totalt 60 motorcyklar till köpare runt om i Europa. 

“Vi har en stark orderbok så vi har att göra ända fram till sommaren. Vi ser ljust på 2022”, säger Åström och tillägger att bolaget siktar på att leverera 1000 motorcyklar under året. 

“Vi fokuserar på en kvalitetsprodukt så att de ska hålla länge. Det är det som är hållbarhet på riktigt, eldrivet och bra kvalitet. Och vi ser tydligt att det finns en marknad för det här.”

Fordonen har en räckvidd om 12 till 15 mil och tar två till tre timmar att ladda fullt. 

Är inte 12 till 15 mil i räckvidd ganska lite, med tanke på att det finns exempelvis eldrivna bilar i relativt billiga prisklasser som kan köra betydligt längre?

”Vår vanliga kund kör cirka tre till fyra mil per dag. 120 till 150 kilometer är ledande  i vår prisklass och segment", säger Åström och berättar att han själv har kört från Hamburg till Kiel, en sträcka på 109 kilometer, på en laddning med 10 procent kvar på mätaren.

Bolaget har även utvecklat en plattform som mäter data och användarens beteende i realtid för att vidareutveckla produkten och skapa så väl smartare som säkrare körning.

“Hojarna är uppkopplade 24/7. Vår förhoppning är att användandet skall vara friktionsfritt i service, underhåll och öppna för digitala tillägg.”

Sedan bolaget grundades har uppstickaren tagit in drygt 65 miljoner kronor och nu ska mer kapital tas in. Under våren ska omkring 100 miljoner kronor plockas in för att expandera verksamheten. Bland det tidigare investerarna finns grundaren till mat.se, Mikael Andersson, och Evolution Gamings medgrundare, Richard Hadida. Vilka som står för kapitalet i den nya rundan är Åström återhållsam med.

Hållbar produktion med material från Europa

Men vägen framåt är som så ofta inte helt rak. Precis som för så många andra bolag som gett sig in i kampen om elektrifierade fordon menar Jonathan Åström att infrastrukturen kring laddstolpar måste växlas upp. 

”Det är ett paradigmskifte som sker och som tillverkare man måste ta sitt ansvar i det. Det måste öppnas fler laddplatser, men vi behöver göra fordon som fungerar för gemene man. Men jag tror att samhället kommer att komma ikapp utvecklingen som sker på fordonssidan. Laddstolparna behöver kommer att dyka upp för små som stora fordon”, säger Jonathan Åström. 

Bolaget slog upp dörrarna till sin första fabrik utanför Kungsbacka 2020 och i augusti 2021 öppnades nya produktionsanläggningen RGNT. 

”Vi har hela verksamheten under samma tak”, konstaterar Åström. 

Han tillägger även att majoriteten av materialet för motorcyklarna kommer till 80 till 85 procent från leverantörer som har sin tillverkning i Europa, varav det mesta är tillverkat i Sverige. 

”Vi vill att det ska vara hållbart genom hela kedjan i tillverkningen av våra hojar. Om materialet tillverkas i exempelvis Taiwan och ska skeppas hela vägen hit så är det inte särskilt hållbart.”

Kommer era svenska leverantörer kunna bistå med allt det ni efterfrågar när ni skalar upp verksamheten? Eller finns det en risk att ni behöver vända er till leverantörer i andra delar av världen och därmed inte kunna vara lika hållbara?

”Vi ämnar att hålla oss inom Europa. Jag ser inte att vi kommer att bli några sellouts”, säger Åström.

Räds inte konkurrenterna 

Breakit har vid flera tillfällen rapporterat om mc-tillverkare som gett sig in i slaget om elektrifieringen. Däribland svenska bolagen Stark Future och Cake. 

Men Åström räds inte konkurrenterna. Han påpekar att det finns konkurrenter med liknande produkter i andra europeiska länder och i USA, men att menar att de inte utgör något direkt hot just nu. 

Bolaget ser det snarare som en möjlighet med systrar i branschen som banar vägen för elfordon, menar han.

Så konkurrenterna är inte den del av de främsta utmaningarna i dagsläget. Däremot finns det annat inom den kategorin som är mer aktuellt. 

“I och med den globala komponentbristen så är supply chain den största huvudvärken, men den risken blir såklart mindre när man har leverantörer inom Europa istället för de som köper material från andra delar av världen”, säger Åström och tillägger: 

“En annan sak vi jobbar mycket med är att skapa ett förtroende hos kunden.”

Hur gör man det, enligt dig? 

“Man bygger hojar som håller hög kvalitet genom hela produkten. Efter tio år ska de fortfarande vara riktigt bra. Men ett starkt förtroende skapas långsamt. “Porsche byggdes ju inte på en dag", säger Jonathan Åström.

Under 2021 landade bolaget en nettoomsättning på runt 6 miljoner kronor. Vad resultat uppgick till vill Åström inte kommentera. I dag har bolaget 30 anställda, samt en handfull konsulter. 

Läs mer