Sök

Nu är det bekräftat – drakarna i tv-succén gör comeback

Draknästet
Jacob de Geer, Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler och Jonas Eriksson, drakarna i SVT:s Draknästet. Foto: Press

Jacob de Geer, Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler och Jonas Eriksson, drakarna i SVT:s Draknästet. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Inspelningen av den nya säsongen av entreprenörsprogrammet Draknästet står för dörren – och nu är det klart att det blir samma uppställning av drakar som under höstens tv-succé.

”Vi har redan nu fått in liknande mängd ansökningar som totalt kom in förra säsongen”, skriver programmets redaktör Josef Fallesen till Breakit.

Så väl Breakits läsare som SVT:s tittare har under hösten fått lära känna en rad finansiärer – drakar – i entreprenörsprogrammet Draknästet. Uppställningen utgjordes av Izettle-grundaren Jacob de Geer, Backing Minds Sara Wimmercranz, serieentreprenören Shervin Razani, Collector-grundaren Lena Apler och den tidigare fotbollsdomaren och investeraren Jonas Eriksson

Från att ha varit profiler inom näringslivet har de genom programmet blir kända för hela svenska folket. Och så snart det under hösten tillkännagjordes att succéprogrammet gör comeback för en ny säsong ställdes frågan: blir det med samma drakar?

Nu är det klart att så blir fallet.  

”Det stämmer att drakarna som var med i förra säsongen ska vara med i den nya säsongen”, skriver Josef Fallesen, redaktör och rollsättare för programmet, i en kommentar till Breakit. 

Shervin Razani berättar för Breakit att han tyckte det var oerhört kul att vara med första gången – med ”duktiga kollegor, relevanta diskussioner och många duktiga entreprenörer”.

Vilka typer av bolag är du intresserad av att investera i genom programmet?

”Sälv har jag grundat och drivit 6 bolag inom tjänstesektorn och inom olika branscher. Gärna något inom det, utöver tech såklart. Social hållbarhet är också underskattat. Har inte lösningen men det skulle vara en intressant fokus.”

Så vad ska en entreprenör tänk på för att fånga drakens intresse i sin pitch?

Razani konstaterar att det gäller att vara påläst, engagerad och framförallt målmedveten. Passion och glöd får inte heller glömmas.

”Egentligen kan listan göras lång men dessa element är en bra start som alla entreprenörer  behöver ha för att lyckas”

Om du var tvungen att investera en miljon under den nya säsongen av Draknästet, vilken bransch skulle du satsa på?

”Faktiskt är inte branschen så viktig för mig. Jag investerar oftast i personen och entreprenören. Så bransch spelar ingen roll”, skriver Razani.  

Även Lena Apler berättade nyligen i GT att samma drakar är med i den nya säsongen. 

“Vi har just sagt ja. Det var ett villkor från oss alla att samma drakar är med igen”, sa Apler till tidningen. 

Entreprenörer kan söka fram till 11 februari

Den nya säsongen börjar spelas in i början av april och luckan för entreprenörer att skicka in sin ansökan till programmet stängs den 11 februari. 

”Vi har redan nu fått in liknande mängd ansökningar som totalt kom in förra säsongen, vilket är väldigt roligt, och tyder på att det kommer vara betydligt fler som söker till denna säsong”, skriver Josef Fallesen, som konstatera att upplägget för den nya säsongen i stora drag kommer att vara som under den som sändes i höstas.

Under förra säsongen pitchades en drös med affärsidéer till drakarna av hoppfulla entreprenörer, med siktet inställt på att ta in kapital från finansiärerna. Bland de många idéerna fanns ätbara skedar, miljövänligt rengöringsmedel, en komplett skolplattform och nyttigare godis. Flera av entreprenörerna som tog plats på scenen framför finansiärerna i programmet fick dem att öppna plånboken och slutnotan landade på omkring 20 miljoner kronor i investeringar genom programmet. Breakit har dock kunna berätta om mer än vad tittarna fick se – flera av förhandlingarna i strålkastarljuset fortsatte bakom kulisserna. 

Förutom sina uppdrag för Draknästet är Josef Fallesen för Breakits läsare mer känd som tech- och podd-profil och grundare av Vaam, förkortning för “Video as a message”, som låter användare att spela in delbara videoklipp. Precis som flera av entreprenörerna som medverkade i Draknästet har också Fallesens bolag tagit in kapital från både Lena Apler och Shervin Razani. 

Läs mer