Breakits reporterduo Martin Hävner och Åsa Johansson har nyligen kartlagt marknaden. Och det har fått flera saker att klarna. Jätten Spotify har öst in pengar i poddar och pionjären Acast känner sig ständigt missförstådd. Samtidigt finns det utmanare som vill förändra branschen och som flåsar giganterna i nacken, medan Sveriges Radio smider tunga planer för att vinna ännu mera mark i slaget om lyssnarna. Mitt i allt står kreatörerna, som med sina varumärken och många lyssnare lockar annonsörerna att öppna plånböckerna. ”De mest populära profildrivna poddarna kommer nog vara annonsfinanserade även i framtiden, helt enkelt eftersom annonsörerna verkligen älskar att Flip och Fredrik berättar om deras varumärke och samtidigt når väldigt många personer i Sverige. Räckvidden i kombination med intimiteten som poddarna erbjuder är annonsöerna beredda att betala stora pengar för”, säger Martin Hävner. I det senaste avsnittet av Breakits podd reder duon ut vilka de olika aktören i branschen är, vilka som tjänar pengar på poddar och om det verkligen finns några vinnare. Missa inte vår stora kartläggning av podd-Sverige – aktörerna, siffrorna och allt du behöver veta.