Den svenska startupen Vässla har genom åren gjort flera förändringar i sin affärsmodell som från början gick ut på att sälja elmopeder. Elmopeden följdes upp av en elektrisk cykelmoped och sedan fortsatte transformationen som idag innebär att bolaget även satsar på en uthyrningsmodell av sina små elcyklar utan pedaler, där användaren betalar per månad. I den satsningen ingår även en del där de riktar sig mot gigarbetare som vill hyra en elcykel, istället för att kanske använda den cykel de redan har hemma eller köpa något helt nytt. Nu meddelar bolaget också att de har ingått ett samarbete med budbolagen Foodora, Bolt, Wolt och Vembla. Enligt bolagets nytillträdde Sverigechef Sara Öskog är samarbetet en del i deras satsning på marknaden för snabba leveranser. “Vi har stora visioner för Vässla och satsningen på leveransmarknaden är en viktig del framåt. För närvarande har vi en tvåsiffrig tillväxt varje månad och under 2022 siktar vi även på att minst fördubbla antalet anställda på huvudkontoret i Stockholm”, säger hon i ett pressmeddelande. SATSAR PÅ KRAFTIG TILLVÄXT I ett mejl till Breakit skriver bolaget också att de har stora planer för det kommande året, där de räknar med en tillväxt på 1000 procent under 2022. “Marknadens efterfrågan på ett alternativ som är hållbart, flexibelt, säkert och kostnadsmässigt inkluderande har bidragit till en hypersnabb tillväxt för oss under 2021. Räknat på prenumerationsmodellen växte vi med 100 procent under 2021, och under 2022 förväntar vi oss en tillväxt på 1000 procent”, skriver man. Under 2020 hade Vässla en nettoomsättning på 26 miljoner kronor, med aktiverat arbete på 6,6 miljoner. Men när bolaget skriver att de växte med 100 procent och siktar på att växla med ytterligare 1000 procent, så räknar de däremot alltså på tillväxt i återkommande intäkter på sin prenumerationsmodell. Breakit har efterfrågat siffror på hur stora de intäkterna var under 2021. Vässla grundades 2017 av Rickard Bröms och har sedan tidigare även lanserat sin hyrverksamhet i Spanien och Tyskland.