Succé för speljätten Nintendos nya mobilsatsning – aktien rusar

Breakit - Succé för speljätten Nintendos nya mobilsatsning – aktien rusar
Breakit
Breakit

Nintendos första stora mobilsatsning, Miitomo, har passerat en miljon användare på bara tre dagar. Nyheten fick spelbolagets aktiekurs att rusa på börsen.

Breakit
Breakit

Nintendos aktiekurs rusade med över 8 procent på Tokyo-börsen efter att analysverktyget App Annie konstaterat att bolagets nya mobilapp toppar nedladdningslistan över gratis-appar till Iphone. 

TV-spelsjätten, som i och med Miitomo nu har tagit klivet in i mobilen, har länge kämpat för att återerövra konsumenterna på spelmarknaden. Bolaget har bland annat lovat att klassiska spel som Super Mario Bros och Donkey Kong kommer att ta klivet in i våra smarta telefoner framöver. 

Att bolaget nu har lyckats få över en miljon nedladdningar på bara tre dagar, utan att använda sig av någon av sina världskända spelkaraktärer, är ett styrkebesked, säger analytikern Tomoaki Kawaski på Iwai Cosmo Securities.

”Det är ett bevis på Nintendos styrka när det kommer till innehåll”, säger han till Bloomberg.

Appen, som hittills bara finns tillgänglig i Japan, är däremot inte något regelrätt spel. Miitomo är snarare en selfie/meddelande-app som gör det möjligt för användarna att göra om bilder på sig själva till tecknade karaktärer.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel