“Finns där poddar finns.”
Sannolikt känner många igen den frasen. Och det har nog gått få poddlyssnare obemärkt förbi att alternativen som finns att lyssna på blir allt fler, på en marknad som milt sagt är på uppgång.
Perfect Day är som bekant för Breakits läsare en av aktörerna bakom några av de många poddarna. För ett par år sedan gick bolaget igenom en kris, som Breakit har berättat om tidigare. Men grundarna, Hannah Widell och Amanda Schulman, fick sin revansch i somras, när bolaget såldes till Pophouse, som ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Music. Än så länge är prislappen fortfarande hemlig.
Nu när året snart närmar sig sitt slut beskriver Perfect Day–vd:n Karolina Roslund 2021 som ett "makalöst bra år”, där omsättningen ökat från 45 miljoner 2020 till 70 miljoner kronor 2021.
I år kom nämligen tillväxten som bolaget hoppades på under 2020, då det kastades in grus i maskineriet till följd av att pandemin slog till och drog ned annonsintäkterna ordentligt.
Men under 2021 har omsättningen inom podcast ökat ordentligt, enligt Rolsunds utsago, i form av tillväxt i annonsförsäljningen. Dessutom har flera av företagets poddar, Alex & Sigges podcast samt Ursäkta, positionerat sig högt upp på Poddindex topplista.
Lite pengar i branschen
Och inför det stundande året ser utsikterna ljusa ut.
"Podd är en än så länge liten marknad men den växer nu mycket snabbt och vi har tagit marknadsandelar i år, något vi tänker fortsätta med nästa år", säger Karolina Roslund.
Perfect Day Media är ett av många bolag på marknaden i Sverige, i ett poddlanskap där många aktörer vill göra många eller alla delar av kedjan inom poddproduktion, menar Roslund. Så vad tillför egentligen det här bolaget?
"Vi har en lite annan typ av affärsmodell som både skapar en mer kreativ och utvecklande miljö för poddarna och samtidigt ett större ekonomiskt värde för dem. Vi vet och förstår helt enkelt att innehåll och affär går hand i hand. Detta gör att vi kan attrahera, utveckla och behålla de största poddarna", säger Karolina Roslund.
Hon fortsätter:
”Halva organisationen är kreativt innehållsfokuserad och den andra halvan sjukt säljdriven. Det här är vårt framgångsrecept och vi är övertygade om att denna kombination kommer fortsätta att skapa störst värde inom podd.”
Betalväggens framtid stundar
Hon är också säker på sin sak om att det är annonseringen som kommer vara den viktigaste intäktsströmmen inom podd framöver. Samtidigt understryker hon att betalväggar med prenumerationsintäkter kan ha en ljusare framtid än hur det är i dagsläget.
”Det borde inte finns något hinder för inlåsta poddar om några år. Men det är svårt att veta när. Vi följer utvecklingen jättenoga. Men betalväggar har svårt att bevisa sig i nuläget”, säger Karolina Roslund.
Missa inte vår stora kartläggning av podd-Sverige – aktörerna, siffrorna och allt du behöver veta.