Heart Aerospace når ny milstolpe för eldrivna flygplan: “Väldigt häftig känsla”

Heart Aerospaceelektrifiering
Anders Forslund, Heart Aerospace. Foto: Press

Anders Forslund, Heart Aerospace. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Den svenska uppstickaren Heart Aerospace har nyligen tagit ännu ett steg framåt i utvecklingen av ett eldrivet passagerarflygplan när en nedskalad modell nyligen provflögs. Samtidigt växlar bolaget upp personalstyrkan – som ökat med nära 80 medarbetare under året.

Dramatiken lyste med sin frånvaro när flygplanet lättade från landningsbanan i Säve utanför Göteborg. 

Testflygningen av Heart Aerospace nedskalade hel-elektriska flygmodell ES-19, ägde rum i mitten av december, och gick helt enligt plan.

”Det är en väldigt häftig känsla”, säger bolagets medgrundare och vd Anders Forslund när Breakit når honom över telefon. 

Modellen som lättade från jorden och tog en tur över området styrdes från marken och är en nedskalad modell av det “riktiga” flygplanet som håller på att utvecklas. Vingspannet på testmodellen, det vill säga avståndet från den ena vingspetsen till den andra, är 4,6 meter.

”I den här delen av vårt arbete håller vi på att validera aerodynamiken, det vill säga att se till att maskinen flyger som den ska. Och det visade det här testet att den gör”, säger Anders Forslund. 

Som att bygga med lego

Testet är en ny milstolpe i bolagets utveckling av ett helelektriskt passagerarflygplan med plats för 19 resenärer. Maskinen är avsedd för kortare distanser och förväntas tas i bruk av kommersiella flygbolag 2026. Under året har bolaget dessutom skalat upp personalstyrkan från närmare 10 heltidsanställda till ett team om 95 personer. 

Nästa steg i utvecklingen av Heart Aerospaces eldrivna flygmaskin är att genomföra en så kallad markdemonstation med ett fullskaligt flygplan. Då genomför bolaget en rad olika tester på marken av bland annat trycksättning, avisningssystem och avionik. 

”Det svåra med flygplan är att det är en samling av en massa olika funktioner och tekniker. Och allt måste vara i synk i utvecklingen. Vi kan ha 99 av 100 saker på plats, men om en grej är försenad eller saknas så fördröjer det hela processen. Så nu identifierar vi alla delsystem i flygplanet och jobbar mycket med att hitta rätt underleverantörer”, säger Forslund och konstaterar:

”Ett flygplan är som en legobyggsats, ett samarbeten mellan mängder av underleverantörer världen över. Och allt måste klaffa.”

Testflygningen av Heart Aerospace nedskalade hel-elektriska flygmodell ES-19 gick enligt plan.

Byta batterier varje år

Dessutom måste bolaget anpassa flygplanets system med åtanken om att batterierna som kommer användas 2026 inte är samma som sannolikt kommer finnas ytterligare tio år fram i tiden. 

”Vi måste konstruera maskinen så att olika varianter av batterier kan användas, i och med att batterier utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre”, säger Forslund. Han fortsätter:

”Batterierna vi kommer använda när flygplanen börjar användas i trafik kommer att hålla i omkring ett år, sen kommer de behövas bytas ut.”

Hur hållbart är att behöver byta ut batterier redan efter ett år?

”Det mest hållbara sättet att använda ett batteri är att använda det till det är helt slut. Det låter kanske som kort tid att batteriet är slut efter ett år, men det är en extremt hög utnyttjandegrad av de här batterierna. Och självklart kommer vi att jobba med återvinning av batterierna när de är slut”, säger Anders Forslund.

Så sent som under sommaren tog Heart Aerospace in en nyemission som landade på omkring 300 miljoner kronor. Rudan leddes av Breakthrough Energy Ventures, liksom flygbolagen United Airlines och Mesa Air Group. Även EQT Ventures var med i rundan.

Heart Aerospace har även ingått ett avtal med United och Mesa om att leverera 200 flygplan. 

Läs mer