De är Sveriges hetaste poddare – så mycket drar deras bolag in

Podd
Lucas Simonsson, Johanna Nordström och Alex Schulman. Foto: Press/Montage

Lucas Simonsson, Johanna Nordström och Alex Schulman. Foto: Press/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Vad har Alex Schulman och Sigge Eklund gemensamt med humortrion JLC och komikern Johanna Nordström?
De dominerar podd-toppen i Sverige – och Breakit har plockat fram siffrorna på hur mycket de drar in i de egna bolagen.

Antalet poddar i Sverige uppgår till flera tusen men det tydligt att det är några som dragit i väg med hästlängder i populäritet.

Enligt reklammätaren IRM kan poddar delas upp i två kategorier: ämnesdrivna och profildrivna. Poddar i den förstnämnda kategorin handlar om ett visst ämne eller teman, medan den sistnämnda kan ha olika ämnen men har en välkänd person i sitt varumärke. Det är de profildrivna poddarna som lockar annonsörerna i högre grad.  Under förra året tillföll 63 procent av reklamintäkterna profildrivna poddar och 37 procent gick till ämnesdrivna poddar, enligt IRM.

En av Sveriges mest populära profildrivna poddar är Alex & Sigge podcast, med medieprofilerna och författarna Alex Schulman och Sigge Eklund bakom mikrofonerna. Enligt Poddindex har podden en räckvidd på 212 301 (vecka 48) och 362 025 lyssningnar (vecka 48). Podden hamnade på plats tre på podd-index topp 20-lista under veckan sett till alla poddar. Sett till kommersiella poddar hamnade podden på en andra plats. Podden har legat högt upp på listan under hela året. 

Den senaste tiden har Alex & Sigge fått sällskap högt upp på topplistan av podcasten Ursäkta, med komikern Johanna Nordström och Edvin Törnblom. Under vecka 48 hade podden en räckvidd på 214 473 och 334 787 lyssningar.

Även podden Mellan Himmel och Jord har intagit en placering högt upp på topplistan. Podden utgörs av humortrion JLC, med bland annat Lucas Simonsson. 

Här är tre av Sveriges största poddare och hur det går för deras bolag

Värt att notera att alla på den här listan (och många poddare generellt) har fler verksamheter än podden. Det är oftast bara en av flera intäktskällor kopplade till deras personliga varumärken.

Fakta: Alex Schulman AB
Nisch: 
Bland annat konsultation inom mediaproduktion, podd, marknadsföring, författare av böcker och krönikor.
Omsättning 2020: 11 miljoner kronor 
Omsättning 2019: 12,9 miljoner kronor 
Resultat före skatt 2020: 3 miljoner kronor 
Resultat före skatt 2019: 2,7 miljoner kronor 
Antal anställda 2020: 1
Antal anställda 2019: 1

Fakta: Johanna Nordström/Jonielol AB 
Nisch: Underhållningsverksamhet och konsultationer inom nöje och information samt producerar underhållning för radio, tv och sociala medier.
Omsättning 2020: 2,8 miljoner (bolagets första år)
Omsättning 2019: -
Resultat före skatt 2020: 2 miljoner kronor 
Resultat före skatt 2019:
Antal anställda 2020: 1
Antal anställda 2019: -

Fakta: Lucas Simonsson AB
Nisch: Försäljning av distributionsytor på sociala medier, bland annat på Instagram och Youtube.  Andra inkomstpelare är medverkan i reklamsammanghang, musik och uppträdanden. 
Omsättning 2020: 6,6 miljoner kronor 
Omsättning 2019: 5,3 miljoner kronor 
Resultat före skatt 2020: 4,9 miljoner kronor
Resultat före skatt 2019: 3,9 miljoner kronor 
Antal anställda 2020: 1
Antal anställda 2019: 1

Missa inte vår stora kartläggning av podd-Sverige – aktörerna, siffrorna och allt du behöver veta.

Läs mer