Sök

Från heta... till tyst – vad hände med Engaging Care? (Vi har svaret)

Engaging CareKind

Engaging Cares medgrundare och vd Charlotta Tönsgård. Foto: Press/iStock

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Mellan 2015 och 2019 skrev vi ett antal artiklar om Engaging Care och om dess medgrundare och vd Charlotta Tönsgård. Sedan dess har det varit tyst från bådas håll.
"Vi har hållit oss under radarn och fokuserat på att exekvera", säger Charlotta Tönsgård.

Charlotta Tönsgård var en av de mest hajpade personerna i tech-Sverige innan hon sparkades från jobbet som vd från Min Doktor under uppmärksammade former. Flera av Skånes tyngsta techprofiler gick ut och och kritiserade avskedet i en debattartikel.

Efter avskedet grundade Charlotta Tönsgård istället en annan vårdutmanare, Engaging Care, som idag har bytt namn till Kind. 

“Vår plan är att om tio år ska vi ha verktyg på plats för att se till att alla i världen har tillgång till grundläggande sjukvård”, sa Charlotta Tönsgård då. 

Bolaget vill förändra interaktionen mellan patient och läkare genom att låta patienten kommunicera med rådgivaren och få information om hur de sköter sin vård digitalt.

I ett tidigt skede tog bolaget in kapital från flera investerarprofiler som Spotify-veteranen Sophia Bendz och Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius.

Det senaste vi skrev om bolaget var att bolaget tog in ytterligare 26 miljoner från det London-baserade riskkapitalbolaget Connect Ventures. Det var 2019 – sen dess har det varit tyst.

“Pengarna då var egentligen en tidig seed-runda. Sedan dess har vi tagit in mer kapital. Vi tog in pengarna för att undersöka hur vi skulle utveckla vår färdiga produkt. Vi har lanserat vår första färdiga produkt i bland annat Norden och vi är i lindan att skala upp ännu mer. Nu ligger vårt fokus på att exekvera”, säger Charlotta Tönsgård.

Hon menar att det fortfarande finns väldigt bra möjligheter för bolaget att växa. 

“Det vi gör är att vi tittar på sjukvård med techögon. Sjukvård är den enskilt största yrkeskategorin i alla utvecklade länder så det finns en enormt stor potential här. Från till exempel Min Doktor kan man söka snabb hjälp medan vi snarare fokuserar på specialistvård, där det redan finns en relation mellan läkaren och patienten. Vi är ett B2B-företag där vår kund är vårdgivaren. Det gör att vi exempelvis inte behöver intressera oss så mycket för saker som ersättningsnivåer för patienter i Skåne."

Utifrån sett så kan det dock framstå som att Kind har haft svårt att få fart på verksamheten.

Bolaget omsatte 7,7 miljoner kronor 2019 och hade då en förlust på 10 miljoner kronor. 

2020 omsatte Kind 8,6 miljoner kronor med en förlust på 12,7 miljoner kronor. 

Båda åren bestod omsättningen till cirka 90 procent av “aktiverat arbete för egen räkning”. Det innebär att värdet av en utvecklad tillgång tas upp som en intäkt, trots att ingen försäljning har gjorts än. 

Har ni stött på några hinder i er tillväxt under de senaste åren?

“Jag hoppas att alla som driver en startup ställs inför en massa problem hela tiden, annars gör man något fel. De stora utmaningarna som vi har är vi bryter helt ny mark som säljer sjukvård på det här sättet. Det är många nya saker som både vi och andra behöver förstå", säger Charlotta Tönsgård.

Hon fortsätter:

"Som jag ser det kommer vi att växa i oöverskådligt framtid, det finns inte någon spelare som oss på den marknaden som vi verkar. Vi kommer prioritera att växa framför att bli lönsamma under en överskådlig framtid”.

Nyfiken på vilka andra bolag som flugit under radarn de senaste åren? Kolla in den här listan.

Läs mer