KRÖNIKA:

ARASH GILAN: Här är hetaste digitala trenderna 2022 (som du måste ha koll på)

KlarnaMetaKrönika
Breakits gästkrönikör Arash Gilan är VD och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva Media. Foto: Press/iStock

Breakits gästkrönikör Arash Gilan är VD och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva Media. Foto: Press/iStock

Arash Gilan

Arash Gilan

Breakits krönikör Arash Gilan spår vilka digitala trender som kommer bli störst 2022.

Årets trendspaning kommer blir något av en mishmash: Två enormt populära buzzwords som fyller den digitala sfären – Metaverse och Web 3.0 – ska här avhandlas och om du inte vet vad det är så var lugn, efter att ha tagit dig igenom denna text kommer du ha full koll! 

Någon kanske lite snabbt skulle säga att ”Metaverse” bara är ett coolare namn för VR/AR och att ”Web 3.0” bara är ett coolare namn för Blockchain. Men har man följt mina krönikor här på Breakit så vet man att jag är ett stort fan av båda fenomenen, och för att beskriva begreppen så måste man gå djupare än så. En annan kanske skulle säga lite syrligt att man hittar på nya namn åt gamla saker, när de inte riktigt presterar som man har tänkt sig. Men mina personliga tankar om detta kommer jag dela med er här nedan. Det tredje stora fenomenet jag ser och tänker spana kring är ökningen av så kallade ”superappar”. Men låt oss börja med vår alternativa värld Metaverse.

Metaverse

”Vinnarna blir de som förstår att magin för människor skapas i brytpunkten mellan det fysiska och det digitala. Det är där gnistan finns. Framtiden är inte bara hårdvara eller mjukvara, den är inte antingen fysisk eller digital, den är och kommer förbli en hybrid.”

2018 satt jag i min stuga och knappade in följande ord i det som 2019 kom att bli min senaste bok Apparnas Planet. Det jag såg då i min omvärldsbevakning var hur det fysiska och det digitala allt mer skulle komma att smältas samman. När jag nu under hösten sett både Facebooks och Microsoft visioner av ”Metaverse” kan jag ärligt säga att det har gått snabbare än vad jag trodde att det skulle göra. Däremot så trodde jag hela tiden att det var oundvikligt att vi skulle komma hit en dag. 

Sedan, oavsett vad både vi eller de själva tycker om resultaten, så måste jag ändå säga att jag är imponerad över den teknologiska utvecklingen de uppvisat. Vi lever sannerligen i en spännande tid! Och ja, det må dofta både cringe och kass tajming när Facebook byter namn till ”Meta” för att positionera sig inom området, men de kommande åren kommer AR/VR totalt att explodera. Redan 2022 ryktas det om att Apple släpper sina första AR-glasögon. Och över tid så kommer hårdvaran för VR att bli enklare att använda, och mer likt att ta på sig ett par glasögon. En del siar även om att det en dag bara blir en liten lins vi sätter in i ögat. Skeptikern däremot säger att detta bara är en bubbla, men jag håller inte med. 

Jag tror att Zuckerberg har en sylvass känsla för vad som komma skall

Mark Zuckerberg blir ofta hånad och omskrivs ibland som en överskattad VD – lite av en vad man skulle kunna kalla för 90-talets Bill Gates. Nördig, på gränsen till en robot men faktum är att jag tror att han har en sylvass känsla för vad som komma skall. Du kommer få en vidare förklaring på varför om du orkar läsa några rader till. 

Web 3.0

Lite förenklat kan man säga att Web 1.0 var desktop-eran, med fast bredband och vi använde främst datorn för att jobba och läsa mejl. 2000-talet tog oss till Web 2.0 där webben blev mobil, appar föddes och sociala medier med det. En era som lätt kunde ses som en ny typ av frihet, men som i mångt och mycket ledde till att internet tillslut tyvärr numera kontrolleras av några få giganter. Webben har under denna era alltmer centraliserats och ur det har visionen om Web 3.0 fötts. Web 3.0 handlar visserligen mycket om Blockchain som jag tidigare skrivit om – det nya internet, men visionen är större än så. Det handlar om en decentraliserad värld och en evolution av webben där vi inte bara läser (1.0), skapar (2.0) utan även äger vårt innehåll (3.0) själva. Där 2.0 handlade om appar handlar 3.0 om nätverk där vi kan bli fria ifrån en massa mellanhänder. Det är förstås i sin tidiga linda men jag är övertygad om att detta är framtiden och de som inser det försent kommer ångra sig djupt. Med det sagt kommer giganterna göra allt de kan för att förhindra detta vilket leder oss till nästa megatrend. 

Superappar

Men superappar, vad är då det? En superapp är en mobilapp som erbjuder grundläggande tjänster inklusive chatt och betalningar tillsammans med en hjord av "miniappar" från tredje part. Allt från butiker och restauranger till statliga myndigheter. En missmatch av allt och lite till i en enda app. Här i västvärlden är detta ingen stor grej än, men i öst, och i synnerhet i Kina så är detta allt. En av de största i världen inom detta är pionjärerna WeChat – och detta är vad jag tror att även vår framtid i Europa kommer att bestå av inom en inte allt för avlägsen framtid. 

Här i västvärlden är detta ingen stor grej än, men i öst, och i synnerhet i Kina så är detta allt

I WeChat kan du exempelvis göra allt ifrån att chatta, till att beställa mat och ordna med deklarationen. Avgörande för att en app ska nå superstatus är att kunna knyta ihop en massa kritiska tjänster för oss människor så att vi tillslut blir totalt beroende av den. Allt ska vara smidigt att sköta, och ju fler tjänster desto mer attraktiv blir appen. 

Självklart kollar giganterna på detta även i väst, och Google och Apple gör allt vad de kan för att ingen annan ska lyckas producera en superapp. Rädslan är att något nytt och större ska komma emellan dem och konsumenterna. Men här händer det grejer nu, och det är i ljuset av detta som vi måste förstå vad Zuckerberg gör. Min spekulation är att vad Zuckerberg vill åstadkomma med Metaverse är att bygga en hårdvara med tillhörande mjukvara som de sedan helt och hållet kan kontrollera. I detta kan Meta sen bygga upp sin superapp och vara fritående från både Apple och Google.  

Hitintills har Facebook handlat om sociala medier, men lyckas Zuckerberg med denna vision så kan det verkligen bli en monsterapp på riktigt. Men vad som väntar då är det jag tidigare har skrivit, att politiker kommer göra vad de kan för att hindra, och till och med stoppa giganterna. Vem som vinner den fighten återstår att se, men många aktörer, däribland vårt svenska Klarna, tippar jag kommer försöka att bli just en superapp.

Många aktörer, däribland vårt svenska Klarna, tippar jag kommer försöka att bli just en superapp

Några sista reflektioner

Internet, och den lilla mobilen i våra fickor är en otroligt beroendeframkallande drog som också blivit den största beroende-prylen någonsin i mänsklighetens historia. Vi spenderar idag lika mycket tid i våra mobiler som vi lägger på sömn! Det finns såklart enorma pengar att tjäna i detta, och giganterna kommer göra allt vad de kan för att få en så stor del av kakan som möjligt. 

Ur en kommersiell synpunkt och som företagre finns det mycket att vinna i denna tid, men som privatpersoner bör vi vara aktsamma så att internet inte blir allt för centraliserat, och till slut styrs av ett fåtal giganter. Här har jag själv försökt höja min rösta många gånger, men allt för lite sker.

Här behöver vi som medborgare höja våra röster och politikerna behöver steppa upp sitt digitala kunnande innan vi har en Goliat som till slut är för stort för att kunna rubba.

Önskar er en god jul och gott nytt 2022! 

Arash Gilan är VD och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva Media. Han driver även VD-podden och skriver böcker där den senaste heter Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. 

Tech-vd? Gå med i Breakits nätverk för Sveriges bästa tech-vds – som modereras av Arash Gilan och Breakits vd Camilla Bergman

Läs mer