Sök

FEO Media lanserar nytt spel - företagsversion av Quizkampen

FEO MediaQuizkampenQuizkampen på jobbet

F.v: Robert Willstedt, Henrik Willstedt, Olle Landin och Kalle Landin.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Spelbolaget vill att folk ska få vidareutbildning på jobbet med quiz i mobilen.
“Nu har sätter vi en första fot i business to business”, säger bolagets medgrundare Robert Willstedt.

Tidigare på tisdagen rapporterade vi om att FEO Media forstätter att växa. Samtidigt står vinsten i bolaget nästan still. Det förklarar ledningen med att bolaget har investerat tungt i ett nytt spel: “Quizkampen på jobbet”.

Spelet låter företag utbilda sina anställda med quizfrågor. Det fungerar så att HR-personalen på ett bolag blir redaktörer för den interna versionen av spelet och skapar egna frågor om företaget.

“Det kan till exempel handla om att man tar bilder på sina produkter och gör en massa relevanta frågor om dem. Eller så kan det vara ett sätt att lära ut företagskulturen och bolagets värdegrund, eller bara för att skapa en möjlgihet för nyanställda att lära sig vilka krogar företaget brukar ha sina after works på”, säger Robert Willstedt.

Spelet har varit under utveckling det senaste året och leds av produktchefen Frits Timmermans.

“Det började med att vi fick ett mejl från ett stort techbolag som efterlyst en sådan version av spelet. Det tog lite tid att övertyga ledningen här eftersom vi redan var i en fas där vi lanserade våra existerande spel på så många nya marknader”, säger han.

Det nya spelet bygger på en årlig licens som bolaget betalar för varje anställd som använder appen.

“Det här affärsområdet kommer nog att växa långsammare än konsumentområdet men vi tror också att användandet kommer vara mer stabilt”, säger Frits Timmermans.

“Vi tror att det här kan bli enormt. Vi får mejl varje dag från stora företag ute i Europa som vill ha det här till sina anställda”, säger Robert Willstedt.

Vilka företag det handlar om avslöjar inte bolaget. Men ledningen sägeratt det första partnerskapet är med ett bolag som har över 50.000 anställda.

“Vi är även i diskussioner med ett stort svenskt universitet som vill erbjuda spelet till sina studenter. Under utvecklingens gång har det växt fram flera olika användningsområden”, säger Robert Willstedt.

Kommer den här satsningen att sänka utvecklingstempot på er ordinarie verksamhet?
"Det ska inte drabba den, utan vi rekryterar nytt folk till det. Till en början har vi fått allokera om lite arbetskraft men jag skulle inte säga att det har bromsat utvecklingen i övrigt", säger Robert Willstedt.

Han medger dock att den nya satsningen har påverkat bolagets vinst.

"Att vi rekryterar nytt folk till det här är en av anledningarna till att marginalen är lite mindre. Vi kommer fortsätta rekrytera under året så det kan påverka vinsten även under det kommande året men vi tror väldigt mycket på det", säger Robert Willstedt.

Läs mer