Matbudsbolaget Foodora, som ägs av giganten Delivery Hero, har den senaste tiden lanserat flera nya satsningar för att förvandla bolaget till att bli en bredare budtjänst och marknadsplats. Utöver att leverera maten från pizzerior och hamburgerhak har bolaget bland annat satsat stort på att lansera egna butiker som användarna i appen kan beställa hem vanliga matvaror ifrån. Foodora vill helt enkelt bli vad de själva kallar för ett "q-handelsbolag", alltså snabba leveranser av olika produkter. Det senaste draget är ett samarbete med frakttjänsten Ingrid. Det nya avtalet innebär att Foodora nu kommer att finnas som ett valbart fraktalternativ vid vanlig e-handel. Därmed börjar Foodora nu konkurrera med last mile-bolag som Budbee, Airmee och Instabox. Det meddelar bolaget själva i ett pressmeddelande. “Vi kan last mile och har infrastrukturen på plats, och att vi nu går in i paketbranschen är därför ett väldigt naturligt steg för oss att ta. För Foodora finns det oändliga möjligheter att bredda affären", säger Hans Skruvfors, vd och koncernchef foodora, och fortsätter: “Vi har en enorm handelsplats för digitala handel och nu blir vi även ett fraktbolag. Vi är pionjärer inom många olika områden och kan nu vässa branschen med Ingrids hjälp.” Än så länge handlar det om pilottester av tjänsten hos olika, icke namngivna, e-handelsbolag. Enligt Piotr Zaleski, vd och medgrundare på Ingrid, att det här följer trenden med att människor idag vill ha sina beställningar i handen direkt. “Folk som handlar på nätet förväntar sig leveranser på sina villkor. För vissa varor vill konsumenten inte vänta alls. De vill ha supersnabb och miljövänlig leverans.” Tidigare idag kunde vi på Breakit rapportera att Kavall, ett annat bolag som satsar på snabba leveranser, är på väg att ta in omkring 100 miljoner kronor. Foodora är ett dotterbolag till matjätten Delivery Hero. LÄS MER: Foodora-chefen tar upp kampen om frakten: ”Vi vill vara en plattform som Amazon”