Viktor Wrede är vd för Scrive, en leverantör av e-signering och eID-verifiering. Med över 6 000 kunder i mer än 50 länder, och en ökning från 25 medarbetare 2016, till över 220 medarbetare 2021, har Viktor många insikter att dela med sig av till företag som önskar göra en liknande tillväxtresa. "Med tanke på att vi hade en miljon undertecknade dokument totalt under 2017 och nu har vi fler än så varje månad, har de senaste fyra åren varit en tid av extraordinär tillväxt. Nycklarna till detta har varit många men det finns tre som tydligt sticker ut”, säger han. HÄR ÄR VIKTORS 3 FRAMGÅNGSNYCKLAR 1. Väx på nya marknader och branscher – genom att göra din hemläxa När du vill expandera gäller det att studera lokal komplexitet, samt digital mognad och konkurrens på de marknader som du vill gå in på. Det kan verka grundläggande – men många misslyckas faktiskt här. Genom att analysera dessa parametrar kan du avgöra var du enklast kan hitta snabba vinster, var du måste investera i en långsiktig strategi – och vad du bör undvika för att minimera riskerna för förluster. En del av hemläxan kan nämligen vara att inte springa på varje boll, även fast planen är snabb expansion. Att följa denna princip har hjälpt Scrive öka sin ARR med 70 procent 2021. Något som också varit nära kopplat till att de hjälpt sina kunder att växa under en svår tid, genom att vägleda dem mot digitalisering när det behövdes en snabb omställning. 2. Ha kundfokus – och låt det inte landa vid tomma ord Det kommer inte som en överraskning för någon att det är viktigt med kundvård – det finns få företag som inte beskriver sig som kundcentrerade. Men, Scrive strävar dock efter att särskilja sig gentemot konkurrenterna genom att veta både exakt vem deras lösning är till för – och vem den inte är till för. När du vet vilka dina kunder är kan du nämligen se till att du erbjuder exakt vad de behöver. Ett bra exempel på Scrives kundfokuserade tillvägagångssätt är deras pågående samarbete med Telenor. Till en början var det fokuserat på att se till att Telenor kan signera avtal för telefoner och surfplattor digitalt i butikerna, samt lagra dem digitalt för att bland annat underlätta kundtjänstärenden. När coronapandemin sedan slog till var Telenor tvungen att stänga sina butiker, vilket kraftigt påverkade affärerna. Scrive hjälpte då Telenor att effektivt (på under en vecka!) gå över från butiker till en distansförsäljningsmodell, och vägledde dem i att skapa ett digitalt arbetsflöde för kontraktshantering inom detta nya säljteam – så att de kunde få igång försäljningen igen. Något som nu även möjliggör för Telenor att sömlöst kunna anpassa sig till nya, oväntade situationer. 3. Välj rätt partners vid rätt tidpunkt Partnerskap har varit en stor del av Scrives tillväxtstrategi under de senaste åren. Rätt partners kan hjälpa dig att nå fler kunder och samtidigt utöka funktionerna i din produkt exponentiellt – oavsett om det är för att bättre betjäna dina befintliga kunder, förvärva nya eller till och med etablera er på nya marknader med ett kompletterande produkterbjudande. Utöver att utöka ditt produktutbud kan rätt partner dessutom ses som en förlängning av ditt säljteam. Med många olika partners, vars produkter blir ännu bättre med tillägget av Scrive, finns det hela säljteam som arbetar med att inte bara sälja sina egna lösningar utan även Scrive-integrationen i dem. Partnerskap förenklar också processen att bygga förtroende hos nya potentiella kunder, särskilt hos de som redan arbetar med någon av dina partners och associerar er med dem. Vill du upptäcka möjligheterna med Scrive eSign? Prova gratis här!