Annonssamarbete med Mynewsdesk

Så sätter du en PR-plan för 2022 – som du får ut så mycket som möjligt av

Paulina Stoltz Kragh, senior kommunikationsrådgivare

Karin Holmberg

Undvik fällorna och gå direkt på kärnan när du sätter upp din PR-plan för 2022. Breakit tog hjälp av en expert för att ge företagare en genväg till att nå ut rätt och brett, med sitt budskap.

De senaste åren har möjligheterna till att nå ut ökat dramatiskt. Det finns en styrka i de digitala kanalerna. Rätt hanterat är det billigt, snabbt, och enkelt att följa upp resultaten. Men vill du öka chanserna att lyckas behöver du ha en tydlig plan. 

”Många företag gör misstaget att inte sätta en ordentlig PR-plan. Med en tydlig plan och strategi maximerar du effekten av din kommunikation och möjligheten att få medial uppmärksamhet”, säger Paulina Stoltz Kragh, senior kommunikationsrådgivare på Mynewsdesk.

En PR-plan byggs enklast genom att först ha en tydlig strategi.

”Utgå från de klassiska fem frågorna när du tar fram din strategi. Det vill säga vem är kommunikationen till för? Varför skapar vi kommunikationen? Vad innehåller den och var och när ska den publiceras? När du har svaren på de frågorna har du ett bra underlag för att skapa din PR-plan.” 

Lär dig mer om de klassiska frågorna – ladda ner Mynewsdesks guide om hur du sätter en PR-plan. Helt kostnadsfritt! 

Ökar chanserna att lyckas

Den främsta anledningen till att sätta en PR-plan är, enligt Paulina, att den gör ditt PR-arbete både enklare och mer effektivt. När både målsättning och syfte är satta går man djupare och sätter både kanalval, konkret budskap och tidsplan.

”Med en PR-plan skapar du en bra översikt på allt från kanalstrategi till en tidsplan för när innehållet ska publiceras. Det ger er också möjlighet att sätta upp rimliga KPI:er och en målbild för er kommunikation”, säger Paulina. 

”De av våra kunder som lägger tid på och följer en PR-plan lyckas tveklöst bäst med att få ut sitt budskap. Det behöver inte handla om att man har en PR-plan för ett helt år utan det viktiga är att man jobbar proaktivt och flexibelt och följer upp arbetet”, säger Paulina.

Sätt din PR-plan för 2022 – ladda ner Mynewsdesks guide här! 

Utgå från en mall

Om det är första gången du ska ta fram en PR-plan kan det vara smart att utgå från en färdig mall. På Mynewsdesk hemsida kan du ladda ner en kostnadsfri guide för hur du skapar en effektiv PR-plan. I guiden hittar du bland annat de fem frågorna som du behöver ställa för att bygga en grund i din PR-strategi. Hur olika marknadsföringskanaler har vuxit ihop och vad det betyder för ditt företag. Samt konkreta förslag på hur företag kan göra PR och marknadsföring utan extern hjälp.

”I vår PR-plattform är det enkelt att publicera och distribuera ditt innehåll. Här får du också insikter och data kring ditt arbete så att du enkelt kan följa upp och – optimerar – ditt innehåll för att nå dina mål.”

Vill du få en gratis strategitimme med Paulina, eller någon av hennes duktiga kollegor? Ta del av Breakits exklusiva erbjudande här! 

Läs mer