Svenska Louise Fritjofsson är sedan många år tillbaka bosatt i San Francisco i USA men är ändå ett välkänt namn i startup-världen på hemmaplan. Hon har grundat flera uppmärksammade bolag, exempelvis Vint, Reimagine foods och Martie. Hon har också grundat annonsbolaget Adprofit. Ett bolag som skapade rubriker tidigare i veckan när Breakit kunde berätta att bolaget hade sålts till börsnoterade investmentbolaget VO2, som grundats av ett gäng medieprofiler. Prislappen landade på 46 miljoner, men kan också växa till hela 70 miljoner om bolaget presterar väl. Exakt hur ägandet såg ut inför affären vet vi inte. Men Louise Fritjofsson avslöjar i alla fall att hon själv, cirka 14 år efter att hon grundat bolaget och åtta år efter att hon lämnat vd-rollen, fortfarande var majoritetsägare tillsammans med sin medgrundare och man Carl Fritjofsson. Övriga ägare var Adprofits vd Gustav Aspegren, liksom ytterligare en “nyckelperson i bolaget”. SATSAR PÅ MATBRANSCHEN De senaste åren har Louise Fritjofsson främst fokuserat på att försöka göra världen (och människors hälsa) bättre genom att olika satsningar inom mat. Det senaste är Martie, som lanserades för tre veckor sedan i samband med en runda på 3 miljoner dollar. Ett slags Matsmart för den amerikanska marknaden, där de ska se till att rädda mat från att hamna på soptippen. “Jag började titta på mat och spenderade säkert två år på olika idéer och MVP:s (typ, minsta livskraftiga produkt reds.anm.). Tog bland annat svenska vällingen till USA, sjukt bra produkt som jag tycker att någon fortfarande borde göra, men jag kunde inte lösa hur det skulle kunna bli ett stort nog bolag för att göra folk hälsosammare”, säger Louise Fritjofsson och fortsätter: “Det rullade vi senare in i Reimagine Foods där jag och min medgrundare, som också är med mig i Martie nu, ville samla varumärken och skapa ett Unilever eller Proctor and Gamble, fast på ett sätt som inte gör folk sjuka. Premissen var att inga ingredienser skulle vara dåliga för dig.” I slutändan landade Louise Fritjofsson däremot alltså i Martie-konceptet. Men i samband med affären där hon sålde sitt Adprofit passade entreprenören också på att reflektera tillbaka på sina många år som entreprenör, allt som hon idag har lärt sig och vad hon önskar att sitt 20-åriga jag hade vetat när hon en gång började som entreprenör. GICK VIDARE FRÅN FLERA BOLAG Det är en gedigen lista med lärdomar, som Louise Fritjofsson delar med sig av för Breakit och som också baseras på ett inlägg hon publicerade på Medium. En av de många viktiga lärdomarna som entreprenören lyfter fram är vikten av att besluten du tar ska vara rätt både för dig och för ditt bolag. Louise Fritjofsson själv har faktiskt konkreta exempel på hur hon hamnade i lägen där hon tog beslut som antingen var rätt för henne personligen, eller där hon tog beslut för bolaget bästa – men som inte linjerade med hennes egna behov Båda gångerna resulterade det i att hon gick vidare från bolagen. “Jag märkte i Adprofit att jag började tänka på beslut från ett perspektiv som var mer drivet av vad jag ville göra än hur vi kunde växa bolaget. Jag vet inte exakt var de besluten kom ifrån, men jag var trött. Det började bli jobbigt att gå upp tidigt, att jobba på helgerna. Min lösning då, när jag var 25, var att börja testa nya saker. Det kan vara helt rätt att testa nytt, men när det är ett lönsamt och bra bolag så kanske det inte är rätt väg att gå om det baseras på att jag längtade efter en ny typ av utmaning”, säger hon och fortsätter: “I Vint var det en liknande situation, men med skillnaden att bolaget inte gick bra. Då gick jag in i en lösningsorienterad period där jag gjort förändringar som bara var bra för bolaget och inte för mig. Då var jag också tvungen att gå vidare, för mitt hjärta behövde bygga bolag utifrån något helt annat.” Fanns det några utmaningar med att lämna? “Det är svårt att lämna över. I Adprofit kunde det också vara en signal till marknaden som man måste vara försiktig med. Det gick många rykten, bland annat om att jag kanske var gravid. Men man måste lära känna sig själv och veta när man är riktigt bra.” "DET ÄR TUFFT ATT VARA ENTREPRENÖR" Serie-entreprenören skriver också i sitt inlägg att livet som bolagsbyggare kan vara ensamt, på många sätt. Och att motgångarna kommer att komma – i mängder. För henne kunde det vara saker som att nekas att starta bankkonto när hon först skulle starta bolag – till att nekas tillgång till utrymmen som ung kvinna. Det krassa rådet är att hålla huvudet högt och kliva igenom de tuffa perioderna för att njuta av framgångarna. “Det är så många situationer i man hamnar som entreprenör. Nu går allt dåligt eller nu går allt bra. Att inte få öppna ett bankkonto kan vara en liten struntsak på vägen, men det kommer ofta att finnas många motgångar som kommer på samma gång, då känns det både ensamt och tufft. Det är kanske främst något som kan blir jobbigt när man är ung och kanske inte får utrymmet eller blir tagen på allvar”, säger hon. “Det är tufft att vara entreprenör och jag tror genuint att det inte är för alla. Vi saknar nog någonting, någon intelligens vi inte fått. Men man måste ha stamina och grit för att ta sig igenom många perioder.” VÅGA BE OM HJÄLP Andra råd som Louise Fritjofsson ger sitt yngre jag är mer konkreta. # Sälj är en nyckelfunktion. Studera det, förfina det och var stolt över hantverket som krävs för det, menar hon. # Våga be om hjälp. Det kommer inte att innebära att andra ifrågasätter din förmåga, snarare är det tvärtom. Det är bra att positionera sig som någon någon nyfiken och informationshungrig. # Öva ledarskap. Fritjofsson tog själv hjälp av en coach för att lära sig bättre ledarskap. Men det är också viktigt att lita på magkänslan, lyfter hon fram. # Allt handlar om människor. Det handlar bland annat om att få in rätt människor tidigt som kan sätta tonen och kulturen i bolaget. “Nu har jag varit företagare i 15 år. Jag kan hitta talanger och förstår rekryteringsprocessen. Det handlar både om att få in mångfalden och om att hitta människor som passar min ledarskapsstil.” Har du också byggt bolag och sitter på bra tips och lärdomar? Mejla gärna mig på tobias.blixt@breakit.se – jag är alltid nyfiken på en bra story!