Foodora-chefen om rånvågen: “Kriminella som kapar vårt varumärke”

Foodora

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

“Vi ser naturligtvis allvarligt på det här”, säger John Denbratt, operativ chef på Foodora.

I förra veckan greps sju personer efter en biljakt i centrala Stockholm. Männen var utklädda till DHL-bud och enligt polisen planerade de att kidnappa en näringslivstopp på Östermalm i Stockholm. 

Kidnappningsförsöket var det senaste i en rad grova brott som bland annat drabbat programledaren Martin Björck och modellen Farzan Athari.

Foodora-bud har använts vid rån

Farzan öppnade dörren när ett Foodora-bud ringde på men fick snabbt en pistol riktad mot huvudet. Rånarna kom sedan undan med två dyra lyxklockor har Farzan Athari tidigare sagt till Expressen. Flera liknande händelser har gjort att polisen har gått ut med råd om att man inte ska öppna dörren för okända bud.

“Vi ser naturligtvis allvarligt på det här”, säger John Denbratt, operativ chef på Foodora i Sverige. 

“Men jag vill poängtera att offret i det här fallet inte hade beställt något från oss. Har man inte lagt en beställning så vill vi att man tar polisens råd på allvar”. 

Vet ni hur rånarna har fått tag i kläder från er?

“Nej det vet vi inte i dagsläget men vi undersöker det. Alla våra anställda ska lämna tillbaka sina kläder när deras anställning har avslutats. Vi står till polisens förfogande men vi har inte haft kontakt med dem i det här fallet.”

"Kriminella kapar vårt varumärke"

Foodora har inte skärpt sina säkerhetsåtgärder med anledning av de uppmärksammade rånen utan anser att den säkerhet som de har är tillräcklig. John Denbratt poängterar att alla kunder kan följa sin beställning i appen.

“Det här rör inget som någon av våra anställda är misstänkt för”, säger John Denbratt.

“Men det är klart att det är ett problem att kriminella kapar vårt varumärke.”

LÄS OCKSÅ: Bianca Ingrosso om rånvågen: "Varit med om både det ena och det andra"

Läs mer