Ingen fest när Bubbleroom gjorde debut – handlas kring introkursen

Bubbleroome-handelKläder

Ville Kangasmuukko Nordström, vd Bubbleroom. Foto: Press/TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Aktieägarna får vänta med att ta på sig partystassen.

Bubbleroom steg nämligen inte alls mot skyn när aktien gjorde börsdebut på tisdagen.

Det var för cirka tre veckor sedan klädbolaget och e-handlaren Bubbleoom gick ut med sina noteringsplaner

På tisdagen var det dags för debut och aktien fick ett ganska ljummet mottagande.  

Efter cirka 10 minuters handel bytte aktien ägare kring ett pris strax under 36 kronor som introduktionspriset låg. Bolagets värderas därmed fortsatt till lite mindre än 400 miljoner. 

“Bubbleroom står väl positionerat med ett konkurrenskraftigt produkterbjudande inför att samhällen nu återöppnas i snabbare takt. Under 2021 har Bubbleroom sett en god återgång i försäljningen av bolagets produkter och återigen visar bolaget på en stark tillväxt”, sa bolagets vd Ville Kangasmuukko Nordström inför noteringen. 

Drabbades hårt av inställda fester

“Samtidigt har Bubbleroom haft en framgångsrik lansering på Zalando, som var vår första lansering utanför Norden, vilken visar att bolaget är redo för en geografisk expansion”, fortsatte han. 

Bubbleroom beskrev intresset att teckna sig för aktier som “stort” och bolaget fick genom introduktionsprocessen nästan 2000 nya ägare. 

Bolaget omsatte 386 miljoner kronor under 2020, en nedgång från 428 miljoner kronor året före. Eftersom Bubbleroom är inriktat mot festkläder drabbades bolaget hårt av pandemin. Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor under fjolåret.

Läs mer