Sök

Adtraction vill notera sig – och expandera ut i världen

AdtractionMarknadsföringBörs

Simon Gustafson och Johanna Olsson, Adtraction. Foto: Press/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Deras plattform kopplar ihop annonsörer med influencers och sajter. Nu vill Adtraction koppla ihop sig med finansmarknaden och noteras sig på First North.

“Vi vill skapa bra affärer”, säger bolagets vd Simon Gustafson.

Ny dag, nya bolag mot Stockholmsbörsens särskilda lista för mindre och ofta snabbt växande bolag, First North. 

På tisdagen är det bland andra Adtraction Group som går ut med sina planer på en notering. 

Bolaget, som har kontor i elva länder, beskriver sig själv som en plattform som kopplar ihop annonsörer med olika partners. Det senare kan handla om exempelvis digitala magasin, influencers, appar och andra sajter. 

“Annonsörer samarbetar med partners för att marknadsföra sina produkter eller tjänster online, och betalar provision via Adtraction när detta ger upphov till försäljning”, skriver Adtraction om sin affärsidé.

Under hösten har det på bolagets plattform funnits 1300 aktiva annonsörer och ungefär 7 gånger fler partners. Deras transaktioner gav upphov till intäkter hos Adtraction om 525 miljoner kronor under 2021 fram till slutet av september (och om man inkluderar nyligen genomförda förvärv), motsvarande en ökning om 39 procent.

Bolaget vill nu expandera, inte minst utanför de nordiska gränserna. 

“En börsintroduktion gör det möjligt för oss fortsätta växa i Europa, utveckla vår plattform samt genomföra förvärv”, säger Adtractions vd Simon Gustafson.

“Vi har byggt bolaget och plattformen baserat på några enkla idéer; vi vill skapa bra affärer för våra kunder och partners och vi vill att Adtraction ska växa och vara lönsamt”, säger han också. 

Pandemin hämmade 

Bolaget har sedan 2020 växt med i snitt 54 procent. Men noterbart är tillväxt under pandemiåret 2020 var klart lägre, kring 1 procent.

“Under 2020 påverkades bolagets tillväxt av coronapandemin. Vertikalen e-handel påverkades positivt och vertikalen finans påverkades negativt, främst till följd av mer återhållsam kreditgivning”, skriver bolaget om jämförelsesiffrorna från 2020.

Adtractions mål är att växa med 20 procent per år och bolaget siktar samtidigt på att ha en rörelsemarginal (justerad ebit) på 7 procent på “medellång sikt”. 

Bolaget kommer inför noteringen att sälja aktier för cirka 180 miljoner kronor, där lite mindre än hälften utgörs av nya aktier och resten handlar om aktier som befintliga ägare säljer, däribland bolagets vd och medgrundare Simon Gustafson, och hans grundarkollega Markus Bjernvall. Duon säljer 15 procent av sina innehav i noteringsprocessen. 

Aktierna kommer att säljas för 60 kronor styck och hela Adtraction värderas till 630 miljoner kronor i erbjudandet. 

Tre aktörer – finansmannen Håkan Roos, det börsnoterade investmentbolaget Concejo (som tidigare hette Consilium) samt Bang-Melchior Holding – har redan paxat aktier för drygt 125 miljoner kronor. Det motsvarar nästan 70 procent av det totala antalet aktier som erbjuds i samband med noteringen. 

Bolaget grundades redan 2007 och har sedan dess växt steg för steg, även genom att förvärva andra bolag. Breakit rapporterade om bolaget i slutet av 2020. 

Läs mer