By Banoo gör tvärtom – höjer priset under Black friday (för att uppmärksamma viktigt problem)

By Banooe-handel
Persheng Babaheidari och systern Perdica står bakom By Banoo. Foto: Press

Persheng Babaheidari och systern Perdica står bakom By Banoo. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Persheng Babaheidari väljer att skippa Black friday med sitt By Banoo – siktar istället på att skänka pengar till välgörenhet.

Fenomenet Black friday behöver ingen närmare förklaring, shoppinghögtiden är fortsatt  enorm världen över och såklart även i Sverige, där dagen omsätter många miljarder kronor varje år. Utöver själva fredagen har handlare dessutom försökt förlänga konsumtionen genom koncept som Black Week och Cyber monday. Det ska helt enkelt shoppas ordentligt i slutet av november. 

Men att skrota Black friday helt, eller att ta tillfället att använda perioden runt omkring för att uppmärksamma olika frågor (som miljön), har också blivit ett vanligt tilltag. 

En entreprenör som inte planerar att ställa sig bland företagen som satsar stort på rean är Persheng Babaheidari, som tidigare i år lanserade sitt varumärke By Banoo med jobbväskor för kvinnor tillsammans med sin syster. Istället vill hon lägga tiden åt att uppmärksamma problemet som UN Women Sverige helt enkelt kallar för våld mot kvinnor.

“Vi vill göra något positivt av Black friday. Vi har tydliga principer kring hållbarhet så det kändes det inte försvarbart att sänka våra priser i syfte att locka kunder till att köpa våra produkter. Vi vill att våra kunder ska köpa våra produkter för att de älskar dem”, säger Persheng Babaheidari, vd och medgrundare på By Banoo. 

Hon berättar att de redan från start har haft ett samarbete med UN Women Sverige där de skänkt 100 kronor till organisationen för varje såld väska. När det nu vankas Black friday – eller Orange friday som de alltså kallar dagen – väntar istället en prishöjning på 100 kronor på varje väska som också ska skänkas till organisationen. 

“När vi startade bolaget så hade vi en dialog med UN Women Sverige för att vi ville ha med dem redan från början. Vi är också emot köphetsen och hur det påverkar klimatet. Då började vi ifrågasätta varför vi ens skulle ha Black friday, vi sitter inte heller på enorma lager. Snarare är problemet att lagret tar slut”, säger hon.

Hur tycker du som e-handlare att man ska förhålla sig till Black friday?

“Jag tycker att man ska fråga sig varför man egentligen har den här kampanjen. Det är så klart en viktig försäljningsperiod, men det är också lätt att tänka att bara för att vi är en e-handel så ska vi ha rea. Men man får fråga sig hur det klingar med företagets syfte.” 

Sålde slut vid lanseringen

Själv la Persheng Babaheidari grunden till sitt By Banoo redan 2019 när hon började skissa på jobbväskor för kvinnor som skulle vara snygga samtidigt som det skulle få gå att få plats med en dator i den. 

Något som hon själv inte lyckats hitta i sitt arbete som managementkonsult. 

“Jag ville gärna starta ett eget företag reda när jag tog examen från KTH. Men ville också ha mer erfarenhet först och arbetade som managementkonsult. Det var då jag såg att det här var ett problem för mig och många av mina kollegor”, säger hon och fortsätter:

“Första väskorna lanserades i begränsad upplaga i mars i år och sålde slut”.

fyra månader senare syntes deras produkt också i brittiska Vogue, vilket ytterligare ökade intresset. 

Exakt hur försäljningen har gått i år vill Persheng Babaheidari inte avslöja, men menar att det har gått väldigt bra.

“Men vi är än så länge egenfinansierade utöver Almi-lån, vilket så klart har sina begränsningar för hur snabbt vi kan växa. Vi vill också vara lönsamma från början och växa med lönsamhet.”

Läs mer