Lalaplants ska utmana blombutikerna med e-handel och leverans direkt till dörren – “Oförändrat i decennier”

Lalaplantse-handel

Lalaplants grundare Håkan Skyttmo och Eric Botéus. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Satsar bland annat på millenials som vill kunna skippa bilen.

Startupen Lalaplants vill skaka om i blomhyllorna genom att satsa på ren e-handel med leverans till dörren för växter, krukor och olika tillbehör. Tanken är att utmana de traditionella aktörerna i branschen som de menar i stor utsträckning fortfarande förlitar sig på sina fysiska butiker. 

Bakom Lalaplants står Håkan Skyttmo och Eric Botéus, som tidigare arbetade tillsammans på Uber i fem år. Håkan Skyttmo kommer senast från Facebook UK medans Eric Botéus haft rollen som general manager på last mile-plattformen Velove.

“Under pandemin insåg vi att man kunde få hem allt hem till dörren snabbt och enkelt, förutom just växter där marknaden i princip sett oförändrad ut i decennier. I dag är e-handel för många förstahandsvalet och bilberoende inte ett alternativ, speciellt för millennialmålgruppen – vi har grundat Lalaplants för att fylla det tomrum vi själva såg på marknaden” säger Håkan Skyttmo, vd på Lalaplants.

Inför lanseringen har Lalaplant också tagit in 3,75 miljoner kronor i en runda ledd av 183 invest, med Eric Carlson Rydman och Christian af Jochnick som investerare. De har tidigare investerat i Pet media group, Seenthis och Flowery, en tjänst för prenumeration på snittblommor.

Pengarna ska användas till att investera i den tekniska plattformen, växa teamet och att bredda sortimentet.

Marknadschefen Eric Botéus säger i en kommentar att de vill se sig som något mer än en vanlig e-handlare. 

“Vi identifierar oss inte som en e-handlare utan agerar i skärningspunkten mellan tjänste- och wellnessbolag – och det är välmotiverat: forskningen visar tydligt hur växter har ångest- och stressdämpande egenskaper.”

Läs mer