I början av november gick Stockholms stad ut med den senaste åtgärden för att få kontroll på antalet elsparkcyklar på gatorna. Efter ett år där de nya fordonen ökat lavinartat på gatorna har staden till slut fått nog och nu ska antalet aktörer i Stockholm begränsas till tre. Det är en markant minskning från de åtta bolag som är verksamma i huvudstaden i dag. Bolagen fick reda på beslutet på ett hastigt inkallat möte i början av november, enligt mejl som tidningen Svenska Dagbladet tagit del av. Under mötet meddelades begränsningarna av antalet aktörer och även vilka kriterier som gäller för vilka bolag som får tillstånd. Bland annat handlar det om hur mycket elsparkcyklarna används, hur bra parkerade de är och hur ofta de är trasiga (för alla kriterier, se faktaruta nedan). TUFF KRITIK MOT BESLUTEN Tidningen har pratat med flera representanter för elsparkcykelbolag som var med på mötet och som beskriver beskedet som "chockartat". En annan är kritisk till att det inte fanns utrymme för diskussion om beslutet. "Stockholm stad ville snabbt riva av ett plåster", säger hen till tidningen. Flera personer i branschen som SvD har talat med är kritiska till både kriterierna som tagits fram och till hur processen har genomförts. Aktörerna snackade ihop sig och förberedde ett gemensamt uttalande. Det uttalandet gick dock aldrig ut eftersom Voi inte ville skriva under på det. Flera av branschkollegorna riktar i Svenska Dagbladet också kritik mot hur Voi har hanterat processen. De sägs ha agerat på ett sätt som indikerar att de är säkra på att få ett tillstånd. VOI ANKLAGAS Konkurrenterna pekar på att Vois policychef, Tina Ghasemi Liljekvist, förutom sitt arbete i Voi, också är vice ordförande i Moderaternas nomineringskommitté i kommunvalet i Stockholm. Moderaterna är ett av de partier som styr Stockholm stad. Bara ett par dagar innan staden gick ut med beskedet om begränsningar hade hon också mejlkontakt med trafikborgarrådet Daniel Helldén. "Det låter väldigt subjektivt. Jag vill inte gå in på skvaller", säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi till Svenska Dagbladet när hon konfronteras med uppgifterna. "Vi är väldigt för reglering och vi tycker att riktiga avtal är bra". PROFESSOR IFRÅGASÄTTER BESLUTET Trafikborgarrådet Daniel Helldén har även sagt i en debatt i kommunfullmäktige att beslutet inte kan överklagas. Det tillbakavisas av Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt. "Det måste diskuteras i vanlig lokalpolitisk ordning, säger han. "Varifrån snyter de ur sig kriterierna och på vilken grund? Ska man reglera så måste man ha stöd i lagstiftningen", säger Olle Lundin.