Qapital värvar marknadschef från Izettle: “Inte lätt, men rätt”

Breakit - Qapital värvar marknadschef från Izettle: “Inte lätt, men rätt”
Charlotte Grahn, ny marknadschef på Qapital. Foto: Press
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Efter fem år på Izettle, närmast guldklocke-tid i branschen, tar Charlotte Grahn klivet över till bankappen Qapital.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Hon börjar där i månadsskiftet april/maj. Beslutet att lämna betalbolaget var inte lätt, men känns ändå rätt, säger hon.

“Det känns på ett sätt väldigt svårt att lämna Izettle. Mina kollegor där har ju varit som min familj i fem år. Samtidigt vill jag inte bli en av de ‘gamla, trötta’ som bara går kvar", säger Charlotte Grahn.

I april 2011 kom Charlotte Grahn in som femte anställd på den då väldigt färska startupen Izettle.

“Då hade bolaget inga användare, men en fantastisk produkt. Så fantastisk att jag inte tvekade att helt byta bransch för att få vara med och utveckla bolaget”, berättar Charlotte Grahn.

Under åren i bolaget har Charlotte Grahn varit bland annat kommunikationsansvarig, varumärkesansvarig och nu senast kreativ tillväxtchef. Nu lämnar hon alltså bolaget.

"Jag vill se Izettle växa med nya förmågor. Ibland behövs det lite nytt blod för att ett företag ska utvecklas maximalt. Därför kändes det ändå som rätt tid att lämna, när jag fick det här fantastiska erbjudandet från Qapital.”, säger hon.

Qapital har tidigare tagit in riskkapital från bland andra Industrifonden och Northzone, senast i en runda på 30 miljoner kronor.

Charlotte Grahn kom i kontakt med bolaget genom gemensamma vänner.

“Startupvärlden i Stockholm är ju ganska liten. Jag var egentligen inte alls övertygad om att jag skulle ta något nytt jobb, men sedan träffade jag George (Friedman, vd på Qapital) och blev väldigt inspirerad. Förutom att Qapital är en fantastisk produkt och att bolaget består av ett fantastiskt team, känns det superkul att få vara med och bygga upp något nytt igen”, säger Charlotte Grahn.

Qapitals app är tänkt att motivera människor att sköta sin ekonomi bättre och därmed spara pengar. 

Charlotte Grahn ska i sin nya roll främst sätta en grund för varumärket Qapital. Hon säger att bolaget hittills har varit starkt på produkt och teknik - men mindre starkt på varumärke och kommunikation.

"Där kommer jag in. Hur jag ska göra exakt för att lyckas vet jag inte än. Jag får börja med att se vad det är användarna älskar mest med appen, och hur vi kan nå ut på bredare front. Däremot kan jag nog säga att det med största sannolikhet kommer att bli frågan om ganska otraditionell marknadsföring", säger Charlotte Grahn.

Qapital består idag av 17 personer och fokuserar i nuläget på den amerikanska marknaden. Charlotte Grahn kommer i sin roll som marknadschef att vara baserad i Stockholm precis om bolagets vd och produkt- och utvecklingsteamet.

Däremot sitter affärsutvecklingsteamet, större delen av marknadsteamet och kundsupport i New York, nära kunderna. Några anställda sitter även i Los Angeles för att bolaget ska kunna täcka in alla tidszoner i USA.

“Qapital är ju i grunden ett svenskt bolag men just nu är det USA som gäller. Dels för att det är en enorm marknad och dels för att de tekniska förutsättningarna, med till exempel bank-API:er, är bättre där än på många andra håll i världen.”, berättar Charlotte Grahn.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel